Το πρόστιμο από τη FIA που «στόλισε» τον Fourmaux στο τέλος του ράλι Σουηδίας, δεύτερος γύρος του WRC, καθώς εκφράστηκε απρεπώς μπροστά στην κάμερα, άναψε τα αίματα μεταξύ του WRC και των πληρωμάτων.
Συγκεκριμένα η WORDA, από τα αρχικά των λέξεων World Rally Driver Alliance, ζήτησε μεγαλύτερη διαφάνεια και συνάντηση με τη FIA, υποστηρίζοντας ότι οι νέοι κανονισμοί είναι πολύ άκαμπτοι και περιορίζουν την ελευθερία έκφρασης των οδηγών, καθώς ο πρόεδρος Mohammed Ben Sulayem διατηρεί μια σκληρή γραμμή με πρόστιμα και λογοκρισία στο όνομα των καλών τρόπων.
Οι εντάσεις μεταξύ των πληρωμάτων της FIA και του WRC συνεχίζουν να αυξάνονται. Η FIA, με επικεφαλής τον Mohammed Ben Sulayem, απάντησε άμεσα στην πρόσφατη ανακοίνωση από την World Rally Driver Alliance (WORDA), τη συμμαχία που δημιουργήθηκε από οδηγούς και συνοδηγούς για να αμφισβητήσει τους νέους κανόνες συμπεριφοράς των πληρωμάτων.
H WORDA ζήτησε μεγαλύτερη διαφάνεια και συνάντησης με τη FIA, υποστηρίζοντας ότι οι νέοι κανόνες είναι πολύ άκαμπτοι και περιορίζουν την ελευθερία έκφρασης των οδηγών. Ωστόσο, η απάντηση της FIA ήταν ψυχρή και χωρίς διαφάνεια, επιβεβαιώνοντας τη θέση της χωρίς περιθώρια διαπραγμάτευσης σχολιάζοντας τα εξής «Όπως πολλοί διεθνείς φορείς διοίκησης ή πρωταθλήματα σε άλλα αθλήματα, διατηρούμε έναν κώδικα συμπεριφοράς που καθορίζει το τι περιμένουμε από τους αθλητές μας και τις ομάδες τους».
Η δήλωση της FIA υπογραμμίζει τον ρόλο των οδηγών ως πρεσβευτές του μηχανοκίνητου αθλητισμού, δηλώνοντας ότι ο κώδικας δεοντολογίας αποσκοπεί στη διασφάλιση του σεβασμού και του αθλητισμού καθώς «Οι οδηγοί θεωρούνται πρότυπα από τους νεαρούς οπαδούς και είναι πρεσβευτές για τον ευρύτερο κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το πώς συμπεριφέρονται κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων έχει σημασία. Ο σκοπός του κώδικα είναι επομένως να προωθήσει το καλύτερο σε αθλητικό πνεύμα και σεβασμό, συμπεριλαμβανομένων προσδοκιών σχετικά με τη γλώσσα που μπορεί να θεωρηθεί προσβλητική ή ακατάλληλη από πολλούς, ή πράξεις που μπορεί να θεωρηθούν επιζήμιες για το άθλημα.»
Στην πραγματικότητα, καμία παραχώρηση και καμία προσπάθεια διαλόγου. Ένα από τα πιο κρίσιμα σημεία αφορά τη βαρύτητα των προστίμων, ένα ζήτημα που είχε θέσει με δύναμη το WORDA.
Η FIA υπερασπίζεται τον εαυτό της λέγοντας ότι οι κυρώσεις είναι σύμφωνες με άλλα πρωταθλήματα κορυφαίου επιπέδου, χωρίς ωστόσο να παρέχει λεπτομερείς εξηγήσεις.
Ακόμη και όσον αφορά τη διαφάνεια στη χρήση των κεφαλαίων που συλλέγονται από τα πρόστιμα, η FIA τοποθετήθηκε ως εξής «Η FIA είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός. Το 2024, η FIA επένδυσε πάνω από 10,3 εκατ. ευρώ σε δραστηριότητες παγκοσμίως. Το 2024 η FIA παρέδωσε 70 ερευνητικά έργα ασφάλειας μηχανοκίνητου αθλητισμού με προϋπολογισμό 3,8 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχουν περισσότεροι από 300.000 εθελοντές και αξιωματούχοι υπό τις οδηγίες της FIA».
Δεδομένα που δεν ανταποκρίνονται άμεσα στο αίτημα των πληρωμάτων με σαφήνεια. Μέχρι στιγμής, το WORDA δεν έχει πετύχει τίποτα, αλλά η ιστορία απέχει πολύ από το να τελειώσει. Η δυσαρέσκεια εξαπλώνεται, εμπλέκοντας όλο και περισσότερους επαγγελματίες, λάτρεις και ΜΜΕ.
Οι ομάδες αρχίζουν επίσης να παίρνουν θέση, με τον Jari-Matti Latvala να εκφράζει την υποστήριξή του στους οδηγούς και τους συνοδηγούς σε αυτή τη μάχη.
Η FIA, αντί να επιδιώκει συμβιβασμό, φαίνεται να θέλει να επιβάλει την εξουσία της χωρίς συζήτηση, μια στρατηγική που αποξενώνει όχι μόνο το WRC, αλλά και τη Formula 1 και μεγάλο μέρος του κόσμου του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Μια ολοένα και πιο τεταμένη κατάσταση που θα μπορούσε σύντομα να οδηγήσει σε πιο συγκεκριμένες ενέργειες από τους οδηγούς και τις ομάδες, με τα πληρώματα να σχολιάζουν ότι βρίσκονται σε τρομερή ένταση στον αγώνα και πολλές φορές σχολιάζουν με πάθος μπροστά στις κάμερες.
Αυτή είναι η επιστολή της WORDA που την υπογράφουν όλοι οι εργοστασιακοί οδηγοί.


