Είστε εδώ

Το ποδήλατο στην Αθήνα και στη Βαρκελώνη

Γιώργος Ψαρράς
του Γιώργου Ψαρρά

Πριν από μερικές μέρες επισκεφθήκαμε τη Βαρκελώνη στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής παρουσίασης του νέου Kia ProCeed, για το οποίο θα διαβάστε τις εντυπώσεις μας στην κατηγορία test drive του motori.gr

Από το παράθυρο του δωματίου μας στο ξενοδοχείο παρατηρήσαμε ότι στο παραλιακό κομμάτι της πόλης κυκλοφορούσαν άνετα, αλλά κυρίως με ασφάλεια, πολλά ποδήλατα. Να σημειωθεί ότι δεν είδαμε ούτε έναν αναβάτη ποδηλάτου ή μοτοσυκλέτας χωρίς προστατευτικό κράνος.

Αντιλαμβανόμενοι πόσο διαδεδομένο είναι το ποδήλατο στη Βαρκελώνη θελήσαμε να μάθουμε περισσότερες πληροφορίες. Έτσι λοιπόν κατά τη διάρκεια μιας απογευματινής βόλτας σταματήσαμε σε ένα κατάστημα ενοικίασης ποδηλάτων, όπου μια όμορφη και αρκετά ευγενική κοπέλα μας έδωσε το σχετικό τιμοκατάλογο.

Η ενοικίαση ενός απλού ποδηλάτου στην ισπανική πόλη για τρεις ώρες κοστίζει 10 ευρώ, για μισή μέρα 15 ευρώ και για ολόκληρη μέρα 20 ευρώ. Υπήρχε και ηλεκτρικό ποδήλατο διαθέσιμο, το οποίο μπορείς να χρησιμοποιήσεις για μια ώρα πληρώνοντας 10 ευρώ, για δύο ώρες 15 ευρώ, για τρεις ώρες 20 ευρώ, για μισή μέρα 25 ευρώ και για ένα 24ωρο 35 ευρώ.

Προσέξτε όμως, ο ενοικιαστής του ποδηλάτου πρέπει να καταβάλει για εγγύηση το ποσό των 50 ευρώ, ενώ για το ηλεκτρικό ποδήλατο απαιτείται και ασφάλιση αξίας 5 ευρώ.

Ένας εναλλακτικός τρόπος να εξερευνήσεις τη Βαρκελώνη είναι το αμιγώς ηλεκτροκίνητο διθέσιο Renault Twizy, η ενοικίαση του οποίου για μια μέρα ξεκινάει από τα 60 ευρώ, η υποχρεωτική ασφάλιση είναι 10 ευρώ και η απαιτούμενη εγγύηση 300 ευρώ.

Κάνοντας μια σύντομη έρευνα βρήκαμε ότι στην Αθήνα η ενοικίαση ποδηλάτου για μια μέρα κυμαίνεται κοντά στα 10 ευρώ, ενώ υπάρχουν πολλά καταστήματα κοντά σε τουριστικά σημεία της πρωτεύουσας. Δεν είναι όμως το κόστος αγοράς ή ενοικίασης του ποδηλάτου που μας αποτρέπει να το χρησιμοποιούμε στην Ελλάδα.

Φταίνε οι σχετικές υποδομές, που είναι σχεδόν ανύπαρκτες, αν και όπως συμβαίνει παραδοσιακά λόγω των επερχόμενων δημοτικών εκλογών βλέπουμε σε διάφορες περιοχές τους τελευταίους μήνες να ξηλώνονται πεζοδρόμια και σε ορισμένες περιπτώσεις να υπάρχει πρόβλεψη για ποδηλατόδρομο.

Από την άλλη οι Έλληνες οδηγοί βλέπουν τα ποδήλατα μόνο ως εμπόδια στους δρόμους που τους περιορίζουν την ταχύτητα. Αντίθετα στη Βαρκελώνη οι οδηγοί παραχωρούν πάντα προτεραιότητα στους ποδηλάτες και τους αντιμετωπίζουν ως ισότιμους χρήστες των δρόμων.

Τα τελευταία χρόνια, λόγω της οικονομικής κρίσης και της αύξησης των τιμών στα καύσιμα, αρκετοί συμπολίτες μας επιλέγουν το ποδήλατο ως μεταφορικό μέσο. Το καθημερινό μποτιλιάρισμα όμως σε κεντρικούς δρόμους τις ώρες αιχμής αποδεικνύει ότι οι περισσότεροι δεν έχουμε ακόμα καταλάβει πόσο καλό στην υγεία και στο περιβάλλον κάνει το ποδήλατο.