Είστε εδώ

Το Brexit στην αυτοκινητοβιομηχανία

Γιάννης Κανουπάκης
του Γιάννη Κανουπάκη

Πέρα από τον ελληνικό μικρόκοσμό μας, καθόσον, αρκετοί στον τόπο μας έχουν την εντύπωση ότι οι διεθνείς εξελίξεις ουδόλως μας επηρεάζουν, συντελούνται αλλαγές ή επαπειλούνται δυσάρεστες καταστάσεις που είναι βέβαιο πως θα γίνουν …αντιληπτές και στα μέρη μας. Παρά το γεγονός ότι κάποιοι πχ, στη Γερμανία επιμένουν ότι το Brexit δεν θα ολοκληρωθεί στο τέλος, τα σημερινά δεδομένα μας λένε πως θα είναι μεγάλο το πλήγμα για τη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία, αν τελικά γίνει πραγματικότητα το «σκληρό Brexit». 

Διαβάζοντας ένα ενδιαφέρον άρθρο του Peter Campbell τους FT καταγράφουμε ότι η πιθανότητα να κληθεί να πληρώσει δασμούς μεταφράζεται σε μια απώλεια 1,2 δισεκατομμυρίων στερλινών τον χρόνο για την Jaguar Land Rover, εξαλείφοντας το σύνολο των κερδών της, κάτι που θα την ωθήσει να εξετάσει μεταφορά της παραγωγής εκτός χώρας...

Μάλιστα, όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες τονίζουν ότι μακροπρόθεσμα θα τεθεί σε κίνδυνο το σύνολο της παραγωγής τους στη Μεγάλη Βρετανία καθώς δεν είναι μόνο οι δασμοί. Οι βιομηχανίες, όντως, λειτουργούν στη βάση ενός πολύπλοκου συστήματος προμήθειας υλικών, με ορισμένα από αυτά να φτάνουν στα εργοστάσια ακόμα και λίγα λεπτά πριν περάσουν στη γραμμή παραγωγής. Πάνω, λοιπόν, από τα μισά εισάγονται από τη Γηραιά Ηπειρο και σήμερα δεν περνούν τελωνειακό έλεγχο. Αν αυτό, όπως σημειώνεται, ανατραπεί, οι συνέπειες είναι προφανείς καθώς θα ανατραπεί το μοντέλο λειτουργίας τριάντα ετών(!)

Σύμφωνα με τον αρθρογράφο, στο τέλος της ημέρας, η βιομηχανική παραγωγή στηρίζεται στην ανταγωνιστικότητα. Όλα τα εργοστάσια ανά τον κόσμο διαγωνίζονται για την παραγωγή ενός νέου μοντέλου και οι δασμοί αποτελούν τεράστιο μειονέκτημα για τα εργοστάσια που βρίσκονται στη Βρετανία έναντι αυτών που είναι στην ηπειρωτική Ευρώπη. Σχεδόν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μονάδες εκτός Μεγάλης Βρετανίας και θα μπορούσαν να μεταφέρουν παραγωγή. Υποστηρίζουν οι οπαδοί του Brexit ότι η έξοδος από την ΕΕ σημαίνει πως η χώρα θα είναι ελεύθερη να κάνει διμερείς συμφωνίες για εξαγωγές χωρίς δασμούς σε όλο τον κόσμο. Όμως, το πρόβλημα είναι ότι οι περισσότεροι όμιλοι που κατασκεύασαν μονάδες στη Μεγάλη Βρετανία, όπως οι ιαπωνικοί, το έκαναν για να πωλούν στην Ευρώπη. Ηδη,  εξάγεται το 80% όσων κατασκευάζονται και μια αλλαγή αυτού του μοντέλου συνεπάγεται τεράστια ζημιά στην εφοδιαστική αλυσίδα και στο υφιστάμενο μοντέλο λειτουργίας. Αυτά επί του παρόντος…