Είστε εδώ

Ψηλά οι ταξινομήσεις-σε αναμονή οι …πωλήσεις

Γιάννης Κανουπάκης
του Γιάννη Κανουπάκη

«Πέταξε» ο Αύγουστος, όσον αφορά τις ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών στη χώρα μας, ανεβάζοντας το σύνολο στο 8μηνο κατά 23,9% σύμφωνα με την επεξεργασία των πρωτογενών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ από τον Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων. Συγκεκριμένα η άνοδος του περασμένου μήνα κυμάνθηκε στο +50,3% ως προς τον αντίστοιχο μήνα του 2017. Δεν είναι, ωστόσο, αυτό το αντιπροσωπευτικό δείγμα της αγοράς, καθόσον οι εισαγωγείς «πινακίδωσαν» κατά το κοινώς λεγόμενο πολλά περισσότερα τεμάχια από εκείνα που είναι σε θέση να απορροφήσει το καταναλωτικό κοινό…

Ασφαλώς, στόχος ήταν προλάβουν τη νέα κοινοτική οδηγία βάσει της οποίας από 1/9/2018 ισχύει πλέον το νέο αυστηρότερο σύστημα υπολογισμού των εκπομπών ρύπων  WLTP και ό,τι θα ταξινομείται, στο εξής, επιβαρύνεται με προσαυξημένο συντελεστή του σχετικού τέλους, γεγονός που επηρεάζει ανοδικά και την τελική τιμή. Σημαντικό μέρος του στοκ, ωστόσο, που έχει διαμορφωθεί σε καλύτερες τιμές, βάσει του παλαιού συστήματος NEDC, θα πρέπει να το διαθέσουν, πια, οι εταιρίες διανομής και εμπορίας, μέχρι τον προσεχή Αύγουστο. Εν αναμονή, λοιπόν και της 4μηνης παράτασης που έχει ζητηθεί από το υπουργείο Οικονομικών για την εφαρμογή της προσαύξησης στους συντελεστές, οι επίσημες αντιπροσωπείες διακατέχονται από δικαιολογημένο άγχος για την προώθηση των αυτοκινήτων τους στην αγορά, προκειμένου να μην μείνουν στα αζήτητα και γράψουν, στο τέλος, ζημιές. Αυτό αποκαλύπτεται και από την παραδοχή στο ίδιο το ενημερωτικό δελτίο του ΣΕΑΑ, ότι  «η μεγάλη αύξηση ταξινομήσεων του περασμένου Αυγούστου έχει έκτακτο χαρακτήρα, αφενός γιατί προστέθηκαν εκκρεμείς ταξινομήσεις του Ιουλίου και αφετέρου, κυρίως, γιατί η έλευση κοινοτικής νόρμας από προέτρεψε τους διανομείς να επιταχύνουν πωλήσεις που θα υλοποιούνταν στη συνέχεια»…

Είναι σαφές πως στους προσεχείς μήνες που απομένουν για να κλείσει το έτος θα φανεί αν υπάρχουν τα «σημάδια» μιας νέας πραγματικά δυναμικής πορείας της αγοράς, ώστε να δικαιωθούν και τα στελέχη του κλάδου που εκτιμούν ότι μπορεί να πάμε στα 110.000 καινούργια επιβατικά το 2019 και από εκεί και πέρα να μιλάμε για συνθήκες κάποιας ανάπτυξης με ενίσχυση, δε, της λιανικής έναντι των εταιρικών. Επί του παρόντος, μένουμε στο ότι ακόμη και με τις διαρκώς αυξητικές τάσεις των τελευταίων μηνών, η αγορά αυτοκινήτου κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2018 κινήθηκε -60,5% χαμηλότερα ως προς το μέσο όρο προ κρίσης (2000-2009). Στα καινούργια φορτηγά παρατηρείται μικρή αύξηση (+1,1%) από τις αρχές του έτους, ως προς την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ στα καινούργια δίκυκλα (πλέον των 50 cc) οι ταξινομήσεις σημείωσαν αύξηση +21,9% ως προς το 2017.

Σε ότι αφορά τη γενικότερη πορεία της αγοράς, σημειώνουμε, πάντως, τις καταγραφές της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής που ανακοίνωσε ότι κατά το μήνα Αύγουστο του 2018 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 14.434 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 10.549 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 36,8%. Αύξηση 31,3% είχε παρουσιάσει η κυκλοφορία για πρώτη φορά αυτοκινήτων (καινούργιων ή μεταχειρισμένων εξωτερικού) τον Αύγουστο του έτους 2017 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν τον Αύγουστο του 2018 ανέρχονται σε 8.171 έναντι 5.643 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 44,8%. Την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2018 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 141.076 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 110.137 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 28,1 %. Αύξηση 19,4% είχε παρουσιάσει το οκτάμηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου του 2017 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2016. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2018 ανέρχονται σε 84.083 έναντι 68.808 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 22,2%.