Είστε εδώ

Πριν από 17 χρόνια

Γιώργος Ψαρράς
του Γιώργου Ψαρρά

Κυριακή απόγευμα, μέρα χαλάρωσης και αποφασίζουμε να κάνουμε ένα ξεκαθάρισμα στο αρχείο μας, καθώς το ντουλάπι με τα περιοδικά έχει κυριολεκτικά ξεχειλίσει.

Κάποια στιγμή φτάνει στα χέρια μας ένα από τα δεκάδες περιοδικά αυτοκίνητου και το μάτι πέφτει κατευθείαν πάνω στην ημερομηνία έκδοσης. Ιανουάριος του 2002. Χωρίς να το καταλάβουμε έχουμε καθίσει αναπαυτικά στην πολυθρόνα και το ξεφυλλίζουμε με νοσταλγία.

Πολύ σύντομα συνειδητοποιούμε πόσο έχει αλλάξει ο Ειδικός Τύπος τα τελευταία 17 χρόνια. Εκείνη την εποχή χόρταινες ανάγνωση, καθώς η ύλη έφτανε τις 274 σελίδες στα μηνιαία περιοδικά αυτοκινήτου. Σαφώς περισσότερες ήταν και οι διαφημιστικές καταχωρήσεις, αφού μετρήσαμε πάνω από σαράντα, εκ των οποίων πολλές δισέλιδες.

Διαφορετικά βλέπετε τα οικονομικά μεγέθη, καθώς οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκίνητων σήμερα έχουν κάνει βουτιά στο -61,3% σε σύγκριση  με το μέσο όρο των προ κρίσης ετών (2000-2009). Ζεστό χρήμα στα ταμεία έφερναν και οι διαφημίσεις αλκοολούχων ποτών αλλά και τσιγάρων, πριν οι τελευταίες απαγορευτούν νομοθετικά.

Το flashback συνεχίζεται διαβάζοντας τα test drive των μοντέλων και η πρώτη διαπίστωση είναι ότι τα δεδομένα έχουν αλλάξει ριζικά. Κινητήρες υψηλού κυβισμού απέδιδαν ιπποδυνάμεις που σήμερα συναντάμε σε μοτέρ ενός λίτρου. Το downsizing βλέπετε ήταν ακόμα άγνωστη λέξη.

Στους πίνακες με τα τεχνικά χαρακτηριστικά δεν υπήρχαν οι εκπομπές C02, καθώς η νομοθεσία δεν είχε επιβάλει τιςολοένα και αυστηρότερες προδιαγραφές που εφαρμόζονται σήμερα. Απούσα και η ηλεκτροκίνηση, που σήμερα είναι η βασική μας καθημερινή θεματολογία, αφού η πρίζα και το αυτοκίνητο δεν είχαν καμία επαφή. Παράλληλα το θέμα της κατανάλωσης καυσίμου δεν ήταν μείζων, με την τιμή της αμόλυβδης να είναι αρκετά χαμηλότερη, ενώ οι πετρελαιοκινητήρες ήταν ακόμα σε καραντίνα στην Ελλάδα.

Εν έτει 2019 η αυτόνομη οδήγηση αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που εκφράζουν την άποψη ότι ο ρόλος των συντακτών αυτοκινήτου είτε θα καταργηθεί, είτε δε θα είναι πλέον πρωταγωνιστικός. Την απάντηση θα τη δώσει ο ιστορικός του μέλλοντος, αν ανακαλύψει δείγματα γραφής μας. Το σίγουρο πάντως είναι ότι από το 3.500 π.Χ που άρχισε να κυλάει ο τροχός δεν έχει σταματήσει…