Είστε εδώ

Φθινοπώριασε στην αγορά

Γιάννης Κανουπάκης
του Γιάννη Κανουπάκη

Ο κυκλώνας του πρώτου φθινοπωρινού μήνα άφησε τα σημάδια του και στην αγορά αυτοκινήτου. Ήταν αναμενόμενο… Στην επίσπευση, από τους διανομείς, πωλήσεων που θα υλοποιούνταν στην συνέχεια αποδίδει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) την σημαντική πτώση ταξινομήσεων καινούργιων επιβατικών, του περασμένου Σεπτεμβρίου, κατά 17,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Ο Αύγουστος άλλωστε είχε ανεβάσει, ανέλπιστα, ρυθμούς (+59,3%), ενισχύοντας στο σύνολο το 8μηνο κατά 23,9%. Τώρα, παρά την καθίζηση ενός μηνός, η αγορά σε επίπεδο διμήνου (Αύγουστος-Σεπτέμβριος) παρουσιάζει αύξηση +14,1% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ, η αύξηση κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου «συγκρατήθηκε» στο  +20,4%, ως προς το αντίστοιχο διάστημα του 2017.

Ξαναλέμε πως το «μπουμ» του Αυγούστου δεν ήταν το αντιπροσωπευτικό δείγμα της εγχώριας αγοράς, καθόσον οι εισαγωγείς «πινακίδωσαν» κατά το κοινώς λεγόμενο πολλά περισσότερα τεμάχια από εκείνα που είναι σε θέση να απορροφήσει το καταναλωτικό κοινό. Στόχος ήταν προλάβουν τη νέα κοινοτική οδηγία βάσει της οποίας από 1/9/2018 ισχύει πλέον το νέο αυστηρότερο σύστημα υπολογισμού των εκπομπών ρύπων  WLTP και ό,τι θα ταξινομείται, στο εξής, επιβαρύνεται με προσαυξημένο συντελεστή του σχετικού τέλους, γεγονός που επηρεάζει ανοδικά και την τελική τιμή. Σημαντικό μέρος του στοκ, ωστόσο, που έχει διαμορφωθεί σε καλύτερες τιμές, βάσει του παλαιού συστήματος NEDC, θα πρέπει να το διαθέσουν, πια, οι εταιρίες διανομής και εμπορίας, μέχρι τον προσεχή Αύγουστο.

Βεβαίως, οι αναλυτές του ΣΕΑΑ,  υπογραμμίζουν -όπως συνηθίζουν κατά μήνα μήνα τα τελευταία χρόνια, κάνοντας σύγκριση κάθε φορά με την προ κρίσης περίοδο- πως η αγορά αυτοκινήτου κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2018 κινήθηκε -61,6% χαμηλότερα ως προς το μέσο όρο προ κρίσης (2000-2009). Την ίδια ώρα, στα καινούργια φορτηγά δεν παρατηρείται μεταβολή (+0,0%) από τις αρχές του έτους, ως προς την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ στα καινούργια δίκυκλα (πλέον των 50 cc) οι ταξινομήσεις σημείωσαν αύξηση +21,8% ως προς το 2017.

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή ανακοίνωσε από την πλευρά της ότι κατά το μήνα Σεπτέμβριο του 2018 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 11.668 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 11.767 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2017, παρουσιάζοντας μείωση 0,8%. Αύξηση 30,1% είχε παρουσιάσει η κυκλοφορία για πρώτη φορά αυτοκινήτων (καινούργιων ή μεταχειρισμένων εξωτερικού) τον Σεπτέμβριο του έτους 2017 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν τον Σεπτέμβριο του 2018 ανέρχονται σε 5.417 έναντι 6.500 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2017, παρουσιάζοντας μείωση 16,7%. Την περίοδο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2018 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 152.744 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 121.904 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 25,3 %. Αύξηση 20,3% είχε παρουσιάσει το 9μηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου του 2017 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2016. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν την περίοδο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2018 ανέρχονται σε 89.500 έναντι 75.308 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 18,8%. Γεγονός είναι πως με τα νέα δεδομένα και τις νόρμες τις ΕΕ μπαίνει φρένο, μάλλον, στις αθρόες εισαγωγές μεταχειρισμένων στη χώρα μας. Θα δούμε αν ο τρελός αυτός χορός, που κράτησε πολύ, τελειώνει οριστικά…