Είστε εδώ

Ciao Sergio!

Γιάννης Κανουπάκης
του Γιάννη Κανουπάκη

Αν δεχθούμε ότι ο αείμνηστος Τζιάνι Ανιέλι ο ηγήτωρ της δυναστείας, o “avvocato”, υπήρξε η πιο εμβληματική μορφή για δεκαετίες, ως βασικός μέτοχος της Fiat και από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες της ιταλικής οικονομίας, ο Σέρτζιο Μαρκιόνε, ασφαλώς, λειτούργησε ως το μετέπειτα “ισοδύναμο” σε επίπεδο διευθύνοντος συμβούλου. Ο δημιουργός του ομίλου Fiat Chrysler, απέδειξε με τις ορθολογικές αποφάσεις του, πέρα από τυχόν λάθη που του καταλογίζουν (πχ, το «θάψιμο» της Lancia), ότι μπορεί να σωθεί μια προβληματική επιχείρηση, στην εποχή μας, με ψυχρή τεχνοκρατική αντίληψη, πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, δίχως ίχνος συναισθηματισμού…

Ο προσφάτως αποβιώσας σε ηλικία 66 χρόνων, στάθηκε άτυχος μετά από επιπλοκές στη χειρουργική επέμβαση στην οποία υπεβλήθη. Ο απρόβλεπτος παράγων που ανατρέπει κάθε σχεδιασμό έχει να κάνει με την ίδια τη ζωή. Και, ναι μεν, η αλλαγή στην κορυφή του Ομίλου θα γινόταν, όμως, η επιδείνωση της υγείας του Μαρικόνε και η κατάληξη έσπρωξαν τις εξελίξεις φέρνοντας ξανά την οικογένεια στο προσκήνιο με διάδοχο τον εγγονό του Ανιέλι, τον Τζον Έλκαν που η πορεία θα δείξει αν θα είναι άξιος συνεχιστής του έργου του Σέρτζιο. Το πόσο σημαντικό ρόλο, βεβαίως, έπαιξε ο τελευταίος φάνηκε από το γεγονός  ότι, μετά την ανακοίνωση του θανάτου του Μαρκιόνε και την ανακοίνωση των απογοητευτικών οικονομικών αποτελεσμάτων για το β’ τρίμηνο του 2018, με τα καθαρά κέρδη να συρρικνώνονται κατά 35% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο νωρίτερα και να διαμορφώνονται στα 754 εκατ. δολάρια, στην κυριολεξία καταρρακώθηκε η μετοχή της εταιρίας, καταγράφοντας απώλειες 15,5%. Πάντως, λίγο νωρίτερα ο εκλιπών είχε παρουσιάσει ένα πενταετές πλάνο, με στόχο τον διπλασιασμό των κερδών και την απόδοση μερισμάτων για πρώτη φορά μετά τη συγχώνευση το 2014, ενώ, πέρυσι είχε ανακοινώσει σχέδια συγχώνευσης των δραστηριοτήτων Fiat και Chrysler για να μειωθεί το χρέος του ομίλου.

Ως γνωστόν, Ο Μάικ Μάνλεϊ ορίστηκε να τον αντικαταστήσει στην Jeep και ο Λουίς Κάρεϊ Καμιλέρι της Philip Morris να τον διαδεχτεί στη Ferrari. Ο Σέρτζιο πρέπει να σημειώσουμε πως άφησε το στίγμα του και στον χώρο της Φόρμουλα 1, καθώς μετά την ανάληψη των ηνίων της Ferrari το 2014 επέβλεψε μία σημαντική αναδιάρθρωση της αγωνιστικής ομάδας. Δημιούργησε μία ισχυρή συμμαχία με τη Mercedes και παράλληλα στάθηκε πολέμιος σε σημαντικές αλλαγές στο άθλημα που σχεδιάζουν οι νέοι ιδιοκτήτες της Liberty Media για το 2021. Ας θυμηθούμε, όμως, λίγα από την ιστορία του. Ο μάνατζερ με τα χαρακτηριστικά μαύρα πόλο και πουλόβερ προτίθετο αρχικά να παραδώσει τα ηνία του ομίλου κατά τη διάρκεια του 2019. Διορίστηκε ως CEO στη Fiat το 2004 και έγινε ο πέμπτος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας σε μόλις δύο χρόνια, αναλαμβάνοντας μία αυτοκινητοβιομηχανία που παρουσίασε ζημίες πάνω από 6 δισ. ευρώ το 2003. Ξεκίνησε ένα πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στην υπερχρεωμένη εταιρεία, ικανοποιώντας παράλληλα τις απαιτήσεις των πολιτικών κέντρων και των ισχυρών συνδικάτων της Ιταλίας. Μέχρι το 2005 επέστρεψε την εταιρεία σε κέρδος, διοχετεύοντας περίπου 2 δισ. δολάρια στον όμιλο έπειτα από τη λύση της συνεργασίας με την General Motors που είχε ως αποτέλεσμα να απομακρυνθούν χιλιάδες εργαζόμενοι. Συνέχισε με την είσοδο νέων μοντέλων μειώνοντας τον χρόνο για να φτάσει ένα νέο αυτοκίνητο στην αγορά σε μόλις 18 μήνες, από τέσσερα χρόνια. Το 2009, η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου Μπαράκ Ομπάμα ανακοίνωσε ότι η Fiat θα αναλάβει τον έλεγχο της Chrysler. Με την υποστήριξη της κυβέρνησης Ομπάμα, αλλά και του Καναδά, ο όμιλος Fiat ξεκίνησε μια στρατηγική συμμαχία με την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Chrysler διασώζοντας την αμερικανική εταιρεία από την πτώχευση. Μέσα σε δύο χρόνια η Chrysler είχε εξέλθει από το κεφάλαιο 11 του πτωχευτικού κώδικα έχοντας επιστρέψει στην κερδοφορία… 

Το 2014, οι δύο εταιρείες συγχωνεύτηκαν για να δημιουργήσουν τη Fiat Chrysler Automobiles NV και τον ίδιο χρόνο o Μαρκιόνε ανακοίνωσε ότι το χρέος 13 δισ. δολαρίων της κοινής εταιρείας είχε σχεδόν εξαλειφθεί. Η συμφωνία της Chrysler ήταν μέρος μιας μακράς εκστρατείας του Μαρκιόνε για να τονώσει την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία ισχυριζόταν πως είχε τεράστιες δυνατότητες για να επιβιώσουν όλοι οι πρωταγωνιστές.  Ο ίδιος αγωνίστηκε για να προχωρήσει σε συγχώνευση με την General Motors το 2015, μία πρόταση όμως που απορρίφθηκε από την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία. Πάντως, στα περισσότερα από 14 χρόνια της θητείας του στον όμιλο Fiat κατάφερε να μεταμορφώσει μία ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία από τα πρόθυρα της κατάρρευσης, σε έναν παγκόσμιο πρωταγωνιστή στην αγορά των αυτοκινήτων πολλαπλασιάζοντας την αξία της εταιρείας κατά 11 φορές και φέρνοντάς τη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, όπου και χτύπησε το κουδούνι στις 13 Οκτωβρίου 2014, για να σηματοδοτήσει το ντεμπούτο της Fiat Chrysler Automobiles NV.