Είστε εδώ

Aυστραλία: Οι οδηγοί σέβονται τον ΚΟΚ και οι ηγέτες τον λαό τους

Πέρης Χαλάτσης
του Πέρη Χαλάτση

Θα μου πείτε τι με έχει πιάσει και τη μια έχω ως παράδειγμα την αγγλική πειθαρχία στα θέματα σεβασμού του ΚΟΚ και την άλλη αναφέρω την Αυστραλία.

Αν ταξιδέψετε στην Αυστραλία θα διαπιστώσετε από μόνοι σας ότι όλοι οδηγούν τηρώντας ευλαβικά τις σημάνσεις στους δρόμους. 

Ξέρετε γιατί σέβονται τον ΚΟΚ; Όχι γιατί τα πρόστιμα είναι αυστηρά, αλλά γιατί έμαθαν από μικρά παιδιά στο σχολείο ότι όταν σέβονται τον ΚΟΚ σέβονται τη ζωή τους. Τους το έμαθαν οι δάσκαλοι. Τους το δίδαξαν οι γονείς τους με τον τρόπο που οδηγούσαν. 

Στην Αυστραλία μαθαίνουν να μην οδηγούν μεθυσμένοι, να μην παραβιάζουν τον ερυθρό σηματοδότη. Να ακινητοποιούν το όχημά τους στο STOP και να μην γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια τις πινακίδες με τα όρια ασφαλείας. Βέβαια εκεί αυτοί που τοποθετούν τις πινακίδες με τα όρια ταχύτητας είναι συγκοινωνιολόγοι,, που συνεργάζονται στενά τόσο με την Τροχαία όσο και με επαγγελματίες οδηγούς. 

Εδώ -στην Ελλάδα- ακόμη και όσοι γνωρίζουν να οδηγούν σωστά και σέβονται τον ΚΟΚ γίνονται παραβάτες γιατί οι πινακίδες με τα όρια ταχύτητας μπαίνουν ανάλογα με τη διάθεση του κάθε εργολάβου.

Μπορεί να δεις σε δρόμο με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και με διαχωριστική νησίδα ασφαλείας πινακίδα με όριο 80. Και 200 μέτρα παρακάτω οι τροχονόμοι να κάνουν μπλόκο για ταχύτητα. 

Ειλικρινά λυπάμαι όταν βλέπω αυτές τις γελοιότητες. Υπάρχουν πινακίδες σε δρόμους που τοποθετήθηκαν το 1970. Τότε που στα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα δεν υπήρχαν ζώνες ασφαλείας. 

Σήμερα έχουν κάμερες για να φρενάρουν μόνα τους, έχουν κάμερες και αισθητήρες για να «κρατιούνται» στις λωρίδες κυκλοφορίας με τις διαγραμμίσεις χωρίς να ακουμπάνε τα χέρια του οδηγού στο τιμόνι. 

Τα συστήματα ασφαλείας των αυτοκινήτων προστατεύουν ακόμη και τους πεζούς, αφού αναγνωρίζουν κάθε εξωτερική κίνηση. 

Ωστόσο οι ξεχασμένες πινακίδες είναι ό,τι πρέπει για να πέφτουν βροχή τα πρόστιμα. Η Τροχαία στήνει μπλόκο στην κατηφόρα της Κατεχάκη με όριο ταχύτητας «30» χιλιόμετρα.

Παράλογα πρόστιμα. 

Στην Αυστραλία κάθε πινακίδα που μπαίνει στον δρόμο έχει μελετηθεί από ολόκληρη επιτροπή. Γι’ αυτό, όταν γίνεται μια παράβαση, το πρόστιμο είναι αρκετά τσουχτερό.

Μάλιστα κυκλοφορούν αρκετά αυτοκίνητα της Αστυνομίας με συμβατικές πινακίδες που καταγράφουν με υπερσύγχρονα ψηφιακά μηχανήματα τους παραβάτες. Ειδικά σε κατοικημένες περιοχές οι έλεγχοι είναι όλο το 24ωρο. Σε περιοχές όπου υπάρχουν σχολεία, το πρόστιμο είναι βαρύ. Εκεί το όριο είναι 40 χιλιόμετρα. Και όταν λέμε 40 το εννοούμε. Με 45 χιλιόμετρα σε τσίμπησε ο τροχονόμος. 

Σε ειδικές λευκές πινακίδες επισημαίνεται στους οδηγούς ότι το αυτοκίνητο ελέγχεται. Το όριο είναι 70 χιλιόμετρα. Ακόμη και αγωνιστικό αυτοκίνητο να περνάει, στον δρόμο με πινακίδες όπου γράφεται όριο ταχύτητας, ο οδηγός δεν το αγνοεί.

Είναι αυστηρά τα μέτρα και τα πρόστιμα.

Μάλιστα κατά τη διάρκεια των εορτών, οπότε υπάρχουν αργίες, οι πόντοι για τους παραβάτες διπλασιάζονται. Αν δηλαδή οι πόντοι ποινής είναι 11 όλες τις ημέρες, τις γιορτές γίνονται 22. Οι ήδη πειθαρχημένοι οδηγοί προσέχουν ακόμη περισσότερο και έτσι μειώνονται τα τροχαία δυστυχήματα.

Αν θέλουμε να λέμε ότι τηρούμε τους κανόνες, πρέπει το υπουργείο Συγκοινωνιών μαζί με το ΥΠΕΧΩΔΕ και την Τροχαία να βάλουν νέες πινακίδες και σωστά όρια ταχύτητας. Τα όρια πρέπει να τα σεβόμαστε, αλλά πρέπει να ανταποκρίνονται και στα σημερινά δεδομένα.