Είστε εδώ

Αφανισμός ή περιορισμός των πετρελαιοκινητήρων;

Γιώργος Ψαρράς
του Γιώργου Ψαρρά

«Σκέφτομαι να αγοράσω αυτοκίνητο, αλλά έχω ενδοιασμούς για πετρελαιοκίνητο, καθώς έχω διαβάσει ότι θα απαγορευτούν». Αυτή ήταν η πρώτη φράση υποψήφιου αγοραστή καινούργιου αυτοκινήτου που ζήτησε τη γνώμη μας. Έρχεται λοιπόν όντως το τέλος των πετρελαιοκινητήρων; 

Αρχικά θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο, καθώς το ρεύμα της ηλεκτροκίνησης πλησιάζει όλο και πιο κοντά. Φυσικά όμως τίποτα δεν πρόκειται να συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη. Αυτός είναι και ο λόγος που βλέπουμε ήδη ορισμένα νέα μοντέλα να μη διαθέτουν πλέον στη γκάμα τους κανέναν πετρελαιοκινητήρα. 

Πάρτε για παράδειγμα το νέο Volvo S60. Το πρώτο μοντέλο της σουηδικής εταιρείας, το οποίο στερείται πετρελαιοκινητήρα.  Η απόφαση αυτή είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το γεγονός ότι από το 2019 όλα τα νέα μοντέλα της Volvo θα έχουν στη γκάμα τους plug-in υβριδική ή ηλεκτρική έκδοση. 

Επίσης κάτω από το καπό του νέου Toyota Auris δεν υπάρχουν πλέον πετρελαιοκινητήρες, ενώ απέκτησε όχι μια, αλλά δύο υβριδικές εκδόσεις. Παράλληλα ήδη το Toyota C-HR κυκλοφορεί μόνο ως βενζινοκίνητο και υβριδικό. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι η Toyota είναι η μητέρα της υβριδικής τεχνολογίας, επενδύει και πιστεύει σε αυτή, ενώ φαίνεται ότι το ίδιο έχει αρχίσει να πράττει δυναμικά και με την υδρογονοκίνηση. 

Αντίο στους πετρελαιοκινητήρες «είπε» και το νέο Audi A1, καθώς το dieselgate κάνει τη γερμανική εταιρεία με σήμα τους τέσσερις κύκλους να επιταχύνει προς την κατεύθυνση της ηλεκτροκίνησης.

Όπως προκύπτει όντως οι πετρελαιοκινητήρες στο άμεσο μέλλον θα περιοριστούν, αλλά σε καμία περίπτωση δε θα αφανιστούν. Οι φωνές που ισχυρίζονται το αντίθετο απλά εξυπηρετούν συμφέροντα. 

Ειδικά στην Ελλάδα, όπου οι εξελίξεις γύρω από το αυτοκίνητο έρχονται με αρκετή καθυστέρηση, δεν πρέπει να επικρατεί αναστάτωση για το μέλλον των πετρελαιοκινητήρων. Να θυμίσουμε απλά ότι η απελευθέρωση των πετρελαιοκινητήρων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έγινε σχετικά πρόσφατα, το 2011. Το αγοραστικό κοινό έσπευσε να σβήσει την πολύχρονη δίψα του, επιλέγοντας στη συντριπτική του πλειοψηφία πετρελαιοκίνητα μοντέλα. 

Ποιος θα αναλάβει το πολιτικό κόστος (στην πράξη, όχι στα λόγια) να απαγορεύσει την κυκλοφορία τους, όπως έχει ανακοινωθεί ότι θα συμβεί στο μέλλον σε ορισμένες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες; 

Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η τεχνολογική απαξίωση που συμβαίνει με κάθε προϊόν δεν έρχεται τόσο γρήγορα στον ελληνικό χώρο των αυτοκίνητων. Μπορεί να περάσαμε από τα κινητά τηλέφωνα με κεραία στα σύγχρονα smartphones, από τις κασέτες των ραδιοφώνων στα mp3 player, αλλά με αρκετά πιο αργούς ρυθμούς, λόγω έλλειψης νομοθετικών πρωτοβουλιών, υποδομών και οικονομικών συγκύριων, θα αρχίσουμε να φορτίζουμε τα αυτοκίνητα στη χώρα μας. Επομένως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, στην Ελλάδα τουλάχιστον, δε μετρούν αντίστροφα…