Είστε εδώ

Ταξιδεύοντας

Στο Σπλιτ της Κροατίας: To παλάτι, ο Διοκλητιανός κ.λπ.

του Πέρη Χαλάτση

Αν θα μας πρότειναν να πάμε για καλοκαιρινές διακοπές στο Σπλιτ της Κροατίας, το πιθανότερο ήταν να έβλεπα την πρόταση με καλό μάτι.

Άλλωστε τόσα έχω ακούσει για τον αυτοκράτορα Διοκλητιανό και το παλάτι του. Ένα παλάτι που χτίστηκε το 305 μ.Χ. αποκλειστικά για τον μεγάλο διώκτη των Χριστιανών όταν σε ηλικία 60 ετών αποφάσισε να αποσυρθεί. Άλλωστε αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα με την υγεία του και ήθελε να ξεκουραστεί. Εγκαταστάθηκε στην επαρχία της Ιλλυρίας της Ρώμης, που στη συνέχεια έγινε μέρος της Κροατίας και σήμερα λέγεται Σπλιτ.

Με δυο λόγια, για να ξέρετε την ιστορία, όταν πέθανε ο Διοκλητιανός (311 μ.Χ.) η πόλη εγκαταλείφθηκε. Τον 7ο αιώνα άρχισαν να χτίζονται νέες κατασκευές γύρω από το παλάτι.

Για περισσότερο από μία χιλιετία το παλάτι ήταν άγνωστο στους Ευρωπαίους αρχιτέκτονες. Μέχρι που ο Ρόμπερτ Άνταμ, ένας Σκωτσέζος αρχιτέκτονας, το 1764 δημοσίευσε το έργο του "Ερείπια του παλατιού του αυτοκράτορα Διοκλητιανού στο Σπάλαττο της Δαλματίας".

 Έτσι έγινε γνωστό το Σπλιτ και στη συνέχεια το παλάτι του Διοκλητιανού αποτέλεσε έμπνευση για πολλούς αρχιτέκτονες και ζωγράφους. Το 1979 έγινε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Ας δούμε όμως το σήμερα. Το κάστρο έχει γίνει πόλος έλξεως για τους Ευρωπαίους τουρίστες. Κυρίως ηλικιωμένους. Έγιναν αρκετές μετατροπές και στο εσωτερικό του βρίσκεις αρκετά μικρά ξενοδοχεία, δεκάδες καφέ και πιτσαρίες αλλά και μαγαζάκια με σουβενίρ.

Μέσα σε μία ημέρα μπορείς να γυρίσεις από τα στενοσόκακα όλο το κάστρο και να μελετήσεις την αρχιτεκτονική του. Κάθε τι που σήμερα βρίσκουμε περίεργο τότε είχε μια λογική. Για παράδειγμα, σου κάνει εντύπωση γιατί τα παράθυρα στο ισόγειο βρίσκονται ψηλά. Η απάντηση είναι γιατί, όταν το νερό της θάλασσας ανέβαινε, ήταν μια έξοδος ασφαλείας.

Η πόλη σήμερα είναι γεμάτη από λευκά πέτρινα κτίρια διαφόρων περιόδων και στυλ. Το παλάτι χτίστηκε από ασβεστόλιθο και λευκό μάρμαρο. Έχει μια μορφή ακανόνιστου ορθογωνίου με πολλούς πύργους στις δυτικές, βόρειες και ανατολικές προσόψεις. Η νότια πρόσοψη δεν έχει πύργους, επειδή ανέβαινε απευθείας από τα νερά της θάλασσας. Ο σχεδιασμός του παλατιού είναι ένα μείγμα αρχιτεκτονικής βίλας και κάστρου.

Σήμερα υπάρχει πρόβλημα ακόμη και στα πιο ακριβά ξενοδοχεία με το αποχετευτικό σύστημα. Αν έχεις όμως καλή θέληση όλα ξεπερνιούνται.

Έπειτα από όλα αυτά, αν μου πρότειναν να περάσω τις καλοκαιρινές μου διακοπές εκεί -τώρα που ξέρω, και ας με συγχωρέσουν οι Κροάτες- θα έλεγα όχι. Είναι ένα μέρος όμορφο, αλλά για λίγο.

Σχετικά άρθρα

Ράλι Τουρκίας

Στο ρητό «μια εικόνα αξίζει χίλιες λέξεις» ταιριάζει απόλυτα με τη φωτογραφία με τα φθαρμένα ελαστικά της Michelin στο ράλι Τουρκίας. 

Ferrari

Στη Scuderia ετοιμάζονται για την επόμενη παράσταση, το νυχτερινό Γκραν Πρι στην πίστα της Σιγκαπούρης, 22 Σεπτεμβρίου, αλλά το άρωμα από τη μεθυστική νίκη στην πίστα της Μόντσα, μπροστά στους χιλιάδες tifosi, επικρατεί ακόμα. 

Ράλι Τουρκίας-3ο σκέλος

Το 3ο και τελευταίο σκέλος του ράλι Τουρκίας περιλαμβάνει 4 Ειδικές Διαδρομές, 38,62 χλμ. 

H τελευταία Ειδική Διαδρομή, η power stage που δίνει έξτρα βαθμούς στους 5 ταχύτερους είναι 7,05 χλμ. 

Lamborghini Sian FKP 37

Τι να σημαίνει άραγε το FKR 37 που χαρακτηρίζει το νέο μοντέλο το οποίο αποκάλυψε σε παγκόσμια πρώτη η Lamborghini στην έκθεση της Φρανκφούρτης. 

Pirelli P Zero

Η μεγαλύτερη αλλαγή στους κανονισμούς στη Formula 1 θα έρθει το 2021. 

Και αυτή η αλλαγή έχει να κάνει με τα ελαστικά που από 13 ιντσών με υψηλό προφίλ, θα περάσουν στα ελαστικά 18 ιντσών με χαμηλό προφίλ.

Ράλι Τουρκίας-2ο σκέλος

Και όμως τα Citroen boys συνεχίζουν αλώβητα τον αγώνα, τη στιγμή που ο Τάνακ εγκατέλειψε από ηλεκτρονικά και ο Νεβίλ συνεχίζει μεν, αλλά πολύ πίσω δε λόγω εξόδου. 

Ράλι Τουρκίας-2ο σκέλος

Η ηλεκτρονική μονάδα του Toyota Yaris WRC έθεσε εκτός τους πρωτοπόρους της βαθμολογίας Τάνακ-Γιερβόγια πριν την ολοκλήρωση του 2ου σκέλους στο ράλι Τουρκίας. 

Ράλι Τουρκίας-2ο σκέλος

Το δεύτερο σκέλος του ράλι Τουρκίας δεν ξεκίνησε καλά για τους Νεβίλ-Γκιλσούλ.

Στην 1η Ειδική Διαδρομή σε μια κλειστή στροφή ο Νεβίλ λόγω σκόνης δεν είδε την πέτρα που «καραδοκούσε». Με αποτέλεσμα να βγουν από το δρόμο, να χάσουν 4 λεπτά και να πέσουν πολύ πίσω στην γενική κατάταξη. 

Μεταγραφικό παζάρι

Αυτή τη στιγμή, είναι λίγες οι θέσεις στη Formula 1 που δεν έχουν καλυφτεί για την επόμενη χρονιά και μία από τις πιο επιθυμητές, είναι εκείνη που αυτή τη στιγμή καταλαμβάνει ο Ρομέν Γκροζάν, στην ομάδα της Haas.

Tesla

Σχεδόν όλες οι εταιρείες που κατασκευάζουν αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων περνάνε από το Νίρμπουργκρινγκ για να κάνουν χρόνο ή ακόμα και κάποιο ρεκόρ, όμως μέχρι τώρα η Tesla έδειχνε να αδιαφορεί πλήρως για την εμβληματική πίστα.