Είστε εδώ

Ταξιδεύοντας

Στο Σπλιτ της Κροατίας: To παλάτι, ο Διοκλητιανός κ.λπ.

του Πέρη Χαλάτση

Αν θα μας πρότειναν να πάμε για καλοκαιρινές διακοπές στο Σπλιτ της Κροατίας, το πιθανότερο ήταν να έβλεπα την πρόταση με καλό μάτι.

Άλλωστε τόσα έχω ακούσει για τον αυτοκράτορα Διοκλητιανό και το παλάτι του. Ένα παλάτι που χτίστηκε το 305 μ.Χ. αποκλειστικά για τον μεγάλο διώκτη των Χριστιανών όταν σε ηλικία 60 ετών αποφάσισε να αποσυρθεί. Άλλωστε αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα με την υγεία του και ήθελε να ξεκουραστεί. Εγκαταστάθηκε στην επαρχία της Ιλλυρίας της Ρώμης, που στη συνέχεια έγινε μέρος της Κροατίας και σήμερα λέγεται Σπλιτ.

Με δυο λόγια, για να ξέρετε την ιστορία, όταν πέθανε ο Διοκλητιανός (311 μ.Χ.) η πόλη εγκαταλείφθηκε. Τον 7ο αιώνα άρχισαν να χτίζονται νέες κατασκευές γύρω από το παλάτι.

Για περισσότερο από μία χιλιετία το παλάτι ήταν άγνωστο στους Ευρωπαίους αρχιτέκτονες. Μέχρι που ο Ρόμπερτ Άνταμ, ένας Σκωτσέζος αρχιτέκτονας, το 1764 δημοσίευσε το έργο του "Ερείπια του παλατιού του αυτοκράτορα Διοκλητιανού στο Σπάλαττο της Δαλματίας".

 Έτσι έγινε γνωστό το Σπλιτ και στη συνέχεια το παλάτι του Διοκλητιανού αποτέλεσε έμπνευση για πολλούς αρχιτέκτονες και ζωγράφους. Το 1979 έγινε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Ας δούμε όμως το σήμερα. Το κάστρο έχει γίνει πόλος έλξεως για τους Ευρωπαίους τουρίστες. Κυρίως ηλικιωμένους. Έγιναν αρκετές μετατροπές και στο εσωτερικό του βρίσκεις αρκετά μικρά ξενοδοχεία, δεκάδες καφέ και πιτσαρίες αλλά και μαγαζάκια με σουβενίρ.

Μέσα σε μία ημέρα μπορείς να γυρίσεις από τα στενοσόκακα όλο το κάστρο και να μελετήσεις την αρχιτεκτονική του. Κάθε τι που σήμερα βρίσκουμε περίεργο τότε είχε μια λογική. Για παράδειγμα, σου κάνει εντύπωση γιατί τα παράθυρα στο ισόγειο βρίσκονται ψηλά. Η απάντηση είναι γιατί, όταν το νερό της θάλασσας ανέβαινε, ήταν μια έξοδος ασφαλείας.

Η πόλη σήμερα είναι γεμάτη από λευκά πέτρινα κτίρια διαφόρων περιόδων και στυλ. Το παλάτι χτίστηκε από ασβεστόλιθο και λευκό μάρμαρο. Έχει μια μορφή ακανόνιστου ορθογωνίου με πολλούς πύργους στις δυτικές, βόρειες και ανατολικές προσόψεις. Η νότια πρόσοψη δεν έχει πύργους, επειδή ανέβαινε απευθείας από τα νερά της θάλασσας. Ο σχεδιασμός του παλατιού είναι ένα μείγμα αρχιτεκτονικής βίλας και κάστρου.

Σήμερα υπάρχει πρόβλημα ακόμη και στα πιο ακριβά ξενοδοχεία με το αποχετευτικό σύστημα. Αν έχεις όμως καλή θέληση όλα ξεπερνιούνται.

Έπειτα από όλα αυτά, αν μου πρότειναν να περάσω τις καλοκαιρινές μου διακοπές εκεί -τώρα που ξέρω, και ας με συγχωρέσουν οι Κροάτες- θα έλεγα όχι. Είναι ένα μέρος όμορφο, αλλά για λίγο.

Σχετικά άρθρα

Νέο SEAT Leon

Θέμα ωρών είναι πλέον η αποκάλυψη του νέου Leon, καθώς η παγκόσμια πρεμιέρα του θα πραγματοποιηθεί αύριο, 28 Ιανουαρίου, στις κεντρικές εγκαταστάσεις της SEAT στο Μαρτορέλ της Ισπανίας.

Citroen

Μετά από 6 χρόνια στην κορυφή της Citroen, ως διευθύνουσα σύμβουλος, η Λίντα Τζάκσον παραδίδει τη σκυτάλη στον Βίνσεντ Κομπέι, που αναλαμβάνει τα ηνία της γαλλικής εταιρίας.

Skoda

Μπορεί η Skoda από το 1991 να ανήκει στον Όμιλο Volkswagen, ωστόσο οι ρίζες της και μεγάλος μέρος της παραγωγική της διαδικασίας παραμένουν στην ιδιαίτερη πατρίδα της, τη Τσεχία.

WRC, ράλι Μόντε Κάρλο

Η αποστολή εξετελέσθη για τους Νίκο Παυλίδη-Άλαν Χάριμαν που έφεραν το Peugeot 208 στην 5η θέση της R2 και στην 40ή θέση της γενικής κατάταξης.

Formula 1, Scuderia Ferrari

Την Τρίτη 11 Φεβρουαρίου στις 18:30 η κουρτίνα θα σηκωθεί και θα αποκαλυφθεί το καινούργιο μονοθέσιο της Ferrari με το οποίο οι Φέτελ και Λεκλέρκ θα διεκδικήσουν τον παγκόσμιο τίτλο στη Formula 1 για το 2020.

Η αποκάλυψη θα γίνει στο δημοτικό θέατρο της Ρέντζιο Εμίλια.

WRC, ράλι Μόντε Κάρλο

Μπορεί να άνοιξε η αυλαία του φετινού παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι με τον αγώνα του πριγκιπάτου, χωρίς τη συμμετοχή της Citroen Racing, όμως το ενδιαφέρον κρατήθηκε μέχρι και την τελευταία Ειδική Διαδρομή, καθώς τρία πληρώματα έπαιζαν για τη νίκη.

WRC, ράλι Μόντε Κάρλο

Με το ράλι Μόντε Κάρλο και την 4η θέση των Λάπι-Φερμ με το Ford Fiesta WRC, η M-Sport συμπλήρωσε 250 αγώνες στο WRC, στη σειρά, στη βαθμολογική ζώνη.

Hyundai NEXO

Το κόκκινο χαλί «πάτησε» το Hyundai NEXO στα 62α Μουσικά Βραβεία Γκράμι, τα οποία διοργανώθηκαν στο Staples Center του Λος Άντζελες.

Bentley

Επικεντρωμένη παραμένει η Bentley στο στόχο της, ο οποίος είναι να καταστεί η πιο βιώσιμη πολυτελής αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο.

Maserati

Πριν από μερικούς μήνες η Maserati είχε γνωστοποιήσει τα πλάνα της για το μέλλον, τα οποία αφορούσαν κυρίως το εξηλεκτρισμό της γκάμας της.