Είστε εδώ

Νομικά Ζητήματα

Υποχρέωση ασφάλισης αυτοκινήτου λόγω κυκλοφορίας του

Το άρθρο 2 παρ. 1 του Ν 489/1976, αναφέρει: «Ο κύριος ή κάτοχος αυτοκινήτου που κυκλοφορεί μέσα στην Ελλάδα επί οδού, υποχρεούται να έχει καλύψει με ασφάλιση την εκ τούτου έναντι τρίτων αστική ευθύνη, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Η κυκλοφορία επί γηπέδου προσιτού στο κοινό ή σε κάποιον αριθμό προσώπων που δικαιούνται να συχνάζουν σ' αυτό, εξομοιώνεται με την κυκλοφορία επί οδού».  Όπως προκύπτει από την ως άνω διάταξη αλλά και άλλες του ίδιου νόμου προϋπόθεση της υποχρεωτικής  ασφαλίσεως του αυτοκινήτου είναι η «κυκλοφορία» αυτού «επί οδού».

Επομένως η υποχρέωση ασφαλίσεως του ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου, ξεκινά με τη θέση αυτού σε κυκλοφορία και επί της οδού. Τούτο δε, διότι από της κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, γεννάται για τους τρίτους ο κίνδυνος της προκλήσεως ζημιών. 

Τα Ελληνικά δικαστήρια έχουν κληθεί σε ποικίλες περιπτώσεις να προσδιορίσουν το τι σημαίνει κυκλοφορία αυτοκινήτου επί οδού και συνεπαγόμενη υποχρέωση ασφάλισης αστικής ευθύνης προς τρίτους.  Το κρίσιμο στοιχείο που λαμβάνουν υπόψη για την πρώτη έννοια είναι η πραγματική κίνηση του αυτοκινήτου είτε είναι μηχανική είτε όχι. Χαρακτηριστικά, έχει κληθεί να αποζημιώσει τον ζημιωθέντα τρίτο, ο ιδιοκτήτης αυτοκινήτου, λόγω βλάβης που προκάλεσε το όχημα του λόγω κίνησης του σε κατηφόρα με σβηστή τη μηχανή, λόγω του ότι λύθηκε το χειρόφρενο και μετακινήθηκε από τη θέση στάθμευσης του.

Σε ότι αφορά την έννοια της οδού, εκτός από την κλασσική έννοια του δρόμου, τα δικαστήρια λαμβάνουν υπόψη όπως αναφέρει και ο ως άνω νόμος το αν ο χώρος στον οποίο κυκλοφορεί το αυτοκίνητο είναι προσιτός έστω και σε ένα μικρό αριθμό προσώπων που δικαιούνται να συχνάζουν σε αυτόν. Έτσι, στην έννοια της οδού περιλαμβάνεται κάθε πάρκινγκ έστω και αν η πρόσβαση σε αυτό γίνεται κατόπιν άδειας του ιδιοκτήτη του, ή η αυλή ενός σπιτιού εάν εντός της κινείται αυτοκίνητο και προκαλεί βλάβη σε τρίτο πρόσωπο εντός αυτής, τα λατομεία, τα ορυχεία, τα συνεργεία αυτοκινήτων, ακόμα και ο χιονοδιάδρομος στον οποίο κινείται έλκηθρο με μηχανική δύναμη (snowmobile).

Προσοχή, δε, πρέπει να δοθεί στο ότι η υποχρέωση ασφαλίσεως του ιδιοκτήτη ή κατόχου αυτοκινήτου υπάρχει βάσει των δικαστικών αποφάσεων  και για αυτοκίνητο που στερείται άδειας κυκλοφορίας εφόσον αυτό έχει τεθεί σε κυκλοφορία επί οδού.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου «επενδυτικά εργαλεία ανάπτυξης, παροχή πιστώσεων και άλλες διατάξεις», με το άρθρο 28 του οποίου προβλέπεται τροποποίηση των διατάξεων του Π.Δ. 237/1986 το οποίο κωδικοποιεί το Ν. 489/1976. Με την προτεινόμενη διάταξη, διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής της ως άνω υποχρεωτικότητας ασφάλισης. Συγκεκριμένα, επιτάσσεται η ασφάλιση «από τη χορήγηση της αδείας κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από την εν τοις πράγμασι κίνηση ή λειτουργία του αυτοκινήτου». Από τα ανωτέρω εκτεθέντα, εάν το σχέδιο νόμου ψηφισθεί ως έχει, φαίνεται πως η μόνη περίπτωση στην οποία δεν θα υφίσταται υποχρέωση ασφάλισης του αυτοκινήτου, θα είναι αυτή όπου σωρευτικά ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του αυτοκινήτου θα έχει καταθέσει τις πινακίδες του αυτοκινήτου του και άρα και την άδεια κυκλοφορίας του και συνάμα το όχημα θα φυλάσσεται σε απολύτως κλειστό χώρο (δηλαδή σε χώρο στον οποίο δεν έχουν πρόσβαση τρίτοι και άλλα οχήματα).

Νικόλαος Σταυρόπουλος

Σχετικά άρθρα

Νίρμπουργκρινγκ

Κατά κοινή παραδοχή το Νίρμπουργκρινγκ είναι μία από τις πιο δύσκολες πίστες στον κόσμο, όμως για κάποιους αποτελεί σχεδόν δεύτερο σπίτι, όπως φαίνεται από το βίντεο που ακολουθεί στο οποίο βλέπουμε κάτι που θεωρητικά φαντάζει αδύνατο.

Ράλι Γερμανίας

Στο ασφάλτινο ράλι Γερμανίας με τις 19 Ειδικές Διαδρομές των 344 χλμ. τα εργοστασιακά πληρώματα με αυτοκίνητα της κατηγορίας WRC, θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν κατά τη διάρκεια του αγώνα 36 ελαστικά της Michelin που είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής.

Mercedes

Η V-Class, η πρόταση της Mercedes στα πολυχρηστικά οχήματα, που μπορεί να μεταφέρει μέχρι και εννιά επιβάτες, στρέφεται προς την ηλεκτροκίνηση, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο τα μέλη της υπομάρκας που έχουν οι Γερμανοί με την ονομασία EQ.

Ράλι Γερμανίας

Μετά από δύο βδομάδες «διακοπών» ο θίασος του WRC ανανέωσε το ραντεβού του για το ράλι Γερμανίας.

Είναι ο 10ς γύρος του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι, σε σύνολο 14 αγώνων.

Porsche

Στην εβδομάδα αυτοκινήτου που έγινε στο Μοντερέι της Καλιφόρνια είχε προγραμματιστεί να γίνει μία από τις ιστορικότερες δημοπρασίες από τον οίκο RM Sotheby’s, αφού επρόκειτο για την Porsche Type 64, όμως δεν έμελλε να πουληθεί.

Ferrari

Ο πρόεδρος της Ferrari,Τζον Έλκαν, επισκέφτηκε το Concours d’Elegance στο Pebble Beach της Καλιφόρνια και μεταξύ άλλων, δήλωσε ότι η ιταλική μάρκα θα παρουσιάσει ένα νέο μοντέλο που θα ανήκει στην κατηγορία των GT, το Νοέμβριο.

Volkswagen T-Roc R cabrio

Πριν από λίγες ημέρες η Volkswagen παρουσίασε την ανοιχτή έκδοση του T-Roc η οποία θα είναι διαθέσιμη από το 2020 και θα προσφέρεται με δύο κινητήρες του 1.0 λίτρου με απόδοση 115 και 150 ίππων.

Hyundai i30 N Project C

Η Hyundai θα δώσει το “παρών” στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, όπου μεταξύ των άλλων εκθεμάτων θα υπάρχει και μία ειδική έκδοση του i30 N, με την ονομασία i30 N Project C.

Fiat

Η Fiat έχει εδώ και καιρό δηλώσει ότι στο μέλλον θα επικεντρωθεί στα μικρότερα μοντέλα, κάτι που έχει αρχίσει να φαίνεται τα τελευταία χρόνια στην γκάμα της και θα γίνει πιο έντονο τα επόμενα χρόνια.

Φερνάντο Αλόνσο

Μετά τα τελευταία δημοσιεύματα σχετικά με το μέλλον του Φερνάντο Αλόνσο, η Toyota Gazoo Racing «βγήκε» μπροστά και ανακοίνωσε τα σχέδια της συνεργασίας της με  τον Ισπανό, δύο φορές παγκόσμιο πρωταθλητή Formula 1 και νικητή του 24ωρου Λε Μαν.