Είστε εδώ

Νομικά Ζητήματα

Τροχαίο ατύχημα και ευθύνη του Δημοσίου

Μπορούμε να κατατάξουμε τις περιπτώσεις ευθύνης του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημόσιου τομέα σε αυτές που αφορούν σε παραβάσεις του καθήκοντος ασφάλειας  της οδικής κυκλοφορίας, σε παραβάσεις του καθήκοντος ρύθμισης της κυκλοφορίας και τέλος σε  παραβάσεις που δημιουργούν ευθύνη του Δημοσίου από τη συμμετοχή του στην οδική κυκλοφορία.

Κοινό χαρακτηριστικό όλων, είναι ότι γεννάται δικαίωμα αποζημίωσης των τρίτων (ιδιωτών) κατά του Δημοσίου, εφόσον οι πράξεις ή παραλείψεις του που αφορούν τις προηγούμενες περιπτώσεις προκαλούν ζημία σε αυτούς. Νομική  βάση για την αξίωση αποζημίωσης κατά του Δημοσίου είναι τα άρθρα 105 και 106 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού μας Κώδικα.

Πιο συγκεκριμένα, επί περιπτώσεων τροχαίων ατυχημάτων, όπου προκλήθηκαν υλικές ζημίες του οχήματος ιδιώτη, αλλά και ενδεχομένως σωματικές βλάβες του οδηγού του οχήματος ή τρίτων προσώπων, λόγω μη ορθής συντήρησης οδοστρώματος (π.χ. ύπαρξη λακκουβών) ή επί περιπτώσεων όπου ελλείπουν προειδοποιητικά σήματα, σήμανση των οδοστρωμάτων με διαγραμμίσεις, φωτεινή σηματοδότηση για την κυκλοφορία των οχημάτων και των πεζών, σήμανση των εκτελούμενων στις οδούς εργασιών, αλλά και όταν υπάρχουν παράνομες διαφημιστικές πινακίδες στο οδόστρωμα εξαιτίας των οποίων προκλήθηκε το τροχαίο, το Δημόσιο μπορεί να ευθύνεται  σε χρηματική αποζημίωση.

Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στα τροχαία ατυχήματα που προκαλούν οχήματα του Δημοσίου, στα οποία περιλαμβάνονται τα οχήματα της Ελληνικής Αστυνομίας, της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, του Ελληνικού Στρατού, της Πολεμικής Αεροπορίας, του Πολεμικού Ναυτικού, του Πυροσβεστικού Σώματος, του Λιμενικού Σώματος, καθώς και τα οχήματα των Υπουργείων και Οργανισμών τα οποία φέρουν πινακίδες κυκλοφορίας πορτοκαλί χρώματος με την ένδειξη «ΚΥ».

Όταν ένα εκ των προηγουμένων οχημάτων προκαλεί τροχαίο, το Δημόσιο, εφόσον φυσικά αποδεχθεί ότι ευθύνεται, είναι υποχρεωμένο να αποζημιώσει τον ζημιωθέντα με την υποβολή συγκεκριμένων δικαιολογητικών στην εκάστοτε, ανάλογα με την περιφέρεια στην οποία συνέβη το ατύχημα, Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

Σε περίπτωση που ανακύπτει έριδα σε ότι αφορά την αποζημίωση από την εμπλοκή Δημοσίου οχήματος σε τροχαίο, ο ιδιώτης μπορεί ν’ ασκήσει αγωγή αποζημίωσης κατά του Δημοσίου, συνήθως εγείρεται στα Διοικητικά δικαστήρια,  εφόσον ο οδηγός του εμπλεκομένου οχήματος, κατά τη στιγμή του ατυχήματος,  εκτελούσε «δημόσια» υπηρεσία.

Νικόλαος Σταυρόπουλος

Σχετικά άρθρα

Ράλι Σαρδηνίας

Το έχουμε επισημάνει εκατοντάδες φορές, θα το επισημάνουμε άλλη μία. Στους αγώνες τίποτα δεν είναι δεδομένο καθώς όλα τελειώνουν με φόντο την καρό σημαία. 

Ράλι Σπριντ Μπράλου

Σε μια από τις ωραίες οδηγικά Ειδικές Διαδρομές πραγματοποιήθηκε το ράλι Σπριντ Μπράλου με διοργανωτή το σωματείο AΛΑΛ, που είχε νικητές τους Καμπύλη-Σταμέλο με Skoda Fabia S1600,. Ο αγώνας ήταν ο 2ος γύρος του Κυπέλλου Ασφάλτινων ράλι Νοτίου Ελλάδος.

Ράλι Σαρδηνίας -2ο σκέλος

Με ρεσιτάλ οδήγησης οι Τάνακ-Γιερβόεγια, κερδίζοντας και τις 6 Ειδικές Διαδρομές του 2ου σκέλους στο ράλι ράλι Σαρδηνιας, πέρασαν με το Toyota Yaris  WRC στην πρώτη θέση αφήνοντας στη δεύτερη θέση τους Σόρδο-Ντελ Μπάριο με το Hyundai i20 WRC με διαφορά 25,9 δευτ.με τρίτους την έκπληξη του ιταλικο

Ferrari Passione Rossa

Μπορεί να βρισκόμαστε στην Πάτρα και να παρακολουθούμε ενα ξεχωριστό 2ημερο που έχει οργανώσει  η ΦΙΛΜΠΑ, που όμοιο σκηνικό μπορείς να το συναντήσεις μόνο στο Μαρανέλο ή στο Μόντε Κάρλο .
Ο λόγος, ότι τόσες Ferrari μαζεμένες που δεν είναι εύκολο να συναντήσεις

Mercedes

Με αφορμή την αυριανή Ημέρα των Σκύλων, που θεσπίστηκε από τη γερμανική ένωση κυνοτροφείων, η Mercedes παρουσιάζει μια νέα συλλογή από αξεσουάρ για τους αγαπημένους σας τετράποδους φίλους.

Ράλι Σαρδηνίας -2ο σκέλος

Το 2ο σκέλος του ράλι Σαρδηνίας είναι και το μεγαλύτερο.
Μπορεί να περιλαμβάνει 6 μόνο Ειδικές Διαδρομές αλλά με 142,42 χλμ.
Ήδη πραγματοποιήθηκε η πρώτη Ειδική Διαδρομή με τον Τάνακ ταχύτερο που πέρασε δεύτερος στην κατάταξη 4,7 πίσω από τον Σόρδο που εξακολουθεί να προηγείται

Renault

Στη γαλλική πρωτεύουσα βρέθηκαν οι πιλότοι της Renault Sport, όπου ήρθαν αντιμέτωποι με μια ιδιαίτερη πρόκληση.

Ράλι Σαρδηνίας -1ο σκέλος

Σενάριο από δραματική ταινία ήταν το 1ο σκέλος του ράλι Σαρδηνίας όπου η μια ανατροπή ακολούθησε την άλλη και μέσα σε όλο αυτό το σκηνικό οι Σόρδο -Ντελ Μπάριο οδηγούν την κατάταξη στο ράλι Σαρδηνίας.

Αττική Οδός

Aυξήσεις τιμών στα διόδια της Αττικής Οδού, για όλες τις κατηγορίες οχημάτων, ανακοίνωσε σήμερα η διοίκηση της εταιρείας που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα.  Αντίστοιχα, αυξήσεις θα ισχύσουν και στα εκπτωτικά προγράμματα, με τις νέες τιμές για κάθε εκπτωτικό πρόγραμμα και κατηγορί

Νέα Alpine A110S

Στο ερώτημα αν η A110 μπορεί να γίνει πιο σπορ η Alpine απάντησε καταφατικά παρουσιάζοντας τη νέα A110S.