Είστε εδώ

Νομικά Ζητήματα

Οδήγηση ξένου οχήματος και μεταφορά τρίτου προσώπου

Ο Ελληνικός Αστικός Κώδικας για να καλύψει μεταξύ άλλων περιπτώσεις σαν και αυτή, προβλέπει στο άρθρο 922 ότι «Ο κύριος ή ο προστήσας κάποιον άλλον σε μια υπηρεσία ευθύνεται για τη ζημία που ο υπηρέτης ή ο προστηθείς προξένησε σε τρίτον παράνομα κατά την υπηρεσία του».

Η σχέση προστήσεως δεν είναι απαραίτητο να στηρίζεται σε δικαιοπραξία ή σύμβαση με την στενή έννοια του όρου. Μπορεί να στηρίζεται σε σχέση καθαρώς πραγματική ή σε σχέση φιλική ή συγγενική, γενικότερα δε σε σχέση φιλοφροσύνης και τέτοια υπάρχει και όταν ο ιδιοκτήτης ή ο κάτοχος του αυτοκινήτου εμπιστεύεται την οδήγηση αυτού σε φίλο του. Συνεπώς σε περίπτωση που κάποιος δανείσει το όχημα του σε κάποιον φίλο του να το οδηγεί και αυτός προκαλέσει ατύχημα η ασφαλιστική εταιρία του οχήματος πρέπει να καλύψει τις ζημίες που προκλήθηκαν σε τρίτους.

Περαιτέρω, στα πλαίσια του ταξιδιού από φιλοφροσύνη, στο οποίο η μεταφορά του προσώπου γίνεται χωρίς καταβολή οποιουδήποτε ανταλλάγματος, από καθαρή διάθεση φιλοφροσύνης, είναι δυνατό να εμφανισθεί η περίπτωση της αυτοδιακινδύνευσης, ή ενέργειας με ίδιο κίνδυνο του μεταφερομένου προσώπου. Εδώ, είναι δυνατόν ο οδηγός ενός αυτοκινήτου, που ενεργεί τη μεταφορά από φιλοφρόνηση, να μην είναι ικανός για οδήγηση, είτε γιατί στερείται άδειας ικανότητας οδηγού, είτε γιατί τελεί σε κατάσταση μέθης ή υπερκόπωσης, με αποτέλεσμα την αδυναμία οδήγησης. Στην από φιλοφροσύνη μεταφορά, σε περίπτωση που προκληθεί ατύχημα και τραυματισθεί ή θανατωθεί ο από φιλοφροσύνη μεταφερόμενος, δεν απαλλάσσονται από την ευθύνη τα κατά τον νόμο υπόχρεα πρόσωπα, όπως ο οδηγός, ο ιδιοκτήτης και η ασφαλιστική εταιρία.

 Η από φιλοφροσύνη μεταφορά μόνη της δεν αποτελεί λόγο αποκλεισμού της ευθύνης του οδηγού σε περίπτωση που το ατύχημα οφείλεται σε ελαφρά αμέλεια. Όμως, η εν γνώσει του εκ φιλοφροσύνης μεταφερομένου προσώπου των παραπάνω περιστατικών, που αφορούν το πρόσωπο του οδηγού, μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο στον επιμερισμό των ευθυνών. Τα Ελληνικά Δικαστήρια σε τέτοιες περιπτώσεις έχουν καταλογίσει συντρέχον πταίσμα (ΑΚ 300) στον επίβαινοντα σε αυτοκίνητο, ο οδηγός του οποίου τελεί σε κατάσταση μέθης, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να οδηγεί με ασφάλεια.

Το σκεπτικό αυτών των αποφάσεων εδράζεται στο γεγονός ότι αν και πρόκειται για μεταφορά του ιδίου (μεταφερόμενου προσώπου) λόγω σχέσης φιλοφροσύνης, αυτός εμπιστεύεται εν γνώσει του τη μεταφορά του σε ανίκανο να την εκτελέσει με ασφάλεια, οδηγό. Καθοριστικής σημασίας είναι όμως ο μεταφερόμενος να γνώριζει ή βάσει των περιστάσεων της συγκεκριμένης περίπτωσης να μπορούσε να γνωρίζει τη μειωμένη ικανότητα του οδηγού για οδήγηση. Εάν για παράδειγμα κάποιος κάνει ωτοστόπ και τον παραλάβει λόγω φιλοφροσύνης, ένας εμφανώς μεθυσμένος οδηγός με το αυτοκινητό του από το δρόμο, αν και τα δύο πρόσωπα δεν γνωρίζονται μεταξύ τους είναι εύκολο να διακρίνει ο μεταφερόμενος την ανικανότητα του οδηγού  να οδηγήσει με ασφάλεια. Σε περίπτωση που ο μεταφερόμενος συνεχίσει το ταξίδι του με αυτό το όχημα και ο μεθυσμένος οδηγός τρακάρει στην πορεία έχοντας τον μεταφερόμενο (άγνωστο επιβαίνοντα) εντός του οχήματος του, ναι μεν η ασφαλιστική εταιρία του οδηγού θα πρέπει καλύψει τον τραυματισμό του μεταφερομένου (άγνωστου επιβαίνοντα), αλλά πολύ πιθανόν να υπάρξει δικαστικώς περιορισμός της κάλυψης αυτής της ζημίας λόγω του ότι φέρει και ο ίδιος ο μεταφερόμενος ευθύνη καθώς αποδέχτηκε την διακινδύνευση της μεταφοράς του (σωματικής του ακεραιότητας) εν γνώσει του.

Εν κατακλείδι σε περίπτωση που προκληθεί ατύχημα και τραυματισθεί ή θανατωθεί ο από φιλοφρόνηση μεταφερόμενος, δεν απαλλάσσονται από την ευθύνη ο οδηγός, ο ιδιοκτήτης του οχήματος και η ασφαλιστική εταιρεία αλλά πολύ πιθανόν είναι να  καταλογιστεί συντρέχον πταίσμα στον επιβάτη, που εμπιστεύεται τη μεταφορά του, πάντα υπό τη σχέση φιλοφροσύνης, σε οδηγό που είναι ανίκανος να τη διεκπεραιώσει με ασφαλή τρόπο (π.χ:ο μεθυσμένος).

Νικόλας Σταυρόπουλος

Σχετικά άρθρα

Volkswagen Golf GTi TCR

Από τις πίστες και τα δύο πρωταθλήματα στο θεσμό TCR στο δρόμο, καθώς η Volkswagen για να γιορτάσει την επιτυχία αυτή, παρουσιάζει μια ειδική έκδοση του Golf GTI με τα χαρακτηριστικά TCR. 

Με το νέο Kia ProCeed στη Βαρκελώνη

Το είχαμε διαπιστώσει από τις φωτογραφίες και τώρα που είδαμε από κοντά στη Βαρκελώνη το νέο Kia ProCeed, επιβεβαιώνεται η αρχική μας σκέψη.

Indy 500 miles

Αυτό είναι το βαρύτιμο κύπελλο που απονέμεται στον νικητή του πιο δημοφιλούς αγώνα αυτοκινήτου των ΗΠΑ, στο “Indy 500”.

Aλλιώς, στα 500 μίλια της Ινδιανάπολης.

Hyundai

Η Hyundai ανάμεσα στα πολλά μοντέλα που είχε το περίπτερό της στην έκθεση αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ παρουσιάζει και το αγωνιστικό Veloster N TCR.

Ράλι Σουηδίας

Μπορεί η αυλαία του παγκοσμίου πρωταθλήματος για το 2019 να ανοίγει στις 24 Ιανουαρίου από το Μόντε Κάρλο, η οργάνωση του Σουηδικού ράλι ανακοίνωσε τις συμμετοχές για τον 2ο αγώνα του θεσμού.

North American International Auto Show

Η Αμερική έχει και τα δικά της βραβεία με κάπως διαφορετικά κριτήρια από τα δικά «μας» τα ευρωπαϊκά.

Άλλος λαός, άλλες συνήθειες, άλλα αυτοκίνητα.

Στο πλαίσιο λοιπόν της έκθεσης του Ντιτρόιτ απονεμήθηκαν τα εξής βραβεία.

Skoda

Το τρίτο μέλος της οικογένειας των SUV αναμένεται να παρουσιάσει σε παγκόσμια πρώτη στην έκθεση της Γενεύης τον προσεχή Μάρτιο (5-17 Μαρτίου) η Skoda.

Volkswagen

Η Volkswagen παρουσίασε στο πλαίσιο της έκθεσης αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ το νέο Passat στο οποίο προτίμησε να προβεί σε έντονες αλλαγές στον αισθητικό τομέα παρά στην πλήρη αντικατάσταση με κάποιο που θα έχει νέα πλατφόρμα.

Ντακάρ 2019, 8η Ειδική Διαδρομή

Την 4η από τις 8 Ειδικές Διαδρομές της φετινής περιπέτειας του Ντακάρ στο Περού κέρδισαν οι Λεμπ-Ελενά με το Peugeot 3008 DKR maxi μήκους 361 χλμ.

ΥΠΑ

Από τα στατιστικά στοιχεία της ΥΠΑ για την κίνηση των αεροδρομίων το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου- Δεκεμβρίου του 2018 προκύπτει σημαντική άνοδος στην αεροπορική κίνηση της χώρας.