Είστε εδώ

Νομικά Ζητήματα

Οδήγηση ξένου οχήματος και μεταφορά τρίτου προσώπου

Ο Ελληνικός Αστικός Κώδικας για να καλύψει μεταξύ άλλων περιπτώσεις σαν και αυτή, προβλέπει στο άρθρο 922 ότι «Ο κύριος ή ο προστήσας κάποιον άλλον σε μια υπηρεσία ευθύνεται για τη ζημία που ο υπηρέτης ή ο προστηθείς προξένησε σε τρίτον παράνομα κατά την υπηρεσία του».

Η σχέση προστήσεως δεν είναι απαραίτητο να στηρίζεται σε δικαιοπραξία ή σύμβαση με την στενή έννοια του όρου. Μπορεί να στηρίζεται σε σχέση καθαρώς πραγματική ή σε σχέση φιλική ή συγγενική, γενικότερα δε σε σχέση φιλοφροσύνης και τέτοια υπάρχει και όταν ο ιδιοκτήτης ή ο κάτοχος του αυτοκινήτου εμπιστεύεται την οδήγηση αυτού σε φίλο του. Συνεπώς σε περίπτωση που κάποιος δανείσει το όχημα του σε κάποιον φίλο του να το οδηγεί και αυτός προκαλέσει ατύχημα η ασφαλιστική εταιρία του οχήματος πρέπει να καλύψει τις ζημίες που προκλήθηκαν σε τρίτους.

Περαιτέρω, στα πλαίσια του ταξιδιού από φιλοφροσύνη, στο οποίο η μεταφορά του προσώπου γίνεται χωρίς καταβολή οποιουδήποτε ανταλλάγματος, από καθαρή διάθεση φιλοφροσύνης, είναι δυνατό να εμφανισθεί η περίπτωση της αυτοδιακινδύνευσης, ή ενέργειας με ίδιο κίνδυνο του μεταφερομένου προσώπου. Εδώ, είναι δυνατόν ο οδηγός ενός αυτοκινήτου, που ενεργεί τη μεταφορά από φιλοφρόνηση, να μην είναι ικανός για οδήγηση, είτε γιατί στερείται άδειας ικανότητας οδηγού, είτε γιατί τελεί σε κατάσταση μέθης ή υπερκόπωσης, με αποτέλεσμα την αδυναμία οδήγησης. Στην από φιλοφροσύνη μεταφορά, σε περίπτωση που προκληθεί ατύχημα και τραυματισθεί ή θανατωθεί ο από φιλοφροσύνη μεταφερόμενος, δεν απαλλάσσονται από την ευθύνη τα κατά τον νόμο υπόχρεα πρόσωπα, όπως ο οδηγός, ο ιδιοκτήτης και η ασφαλιστική εταιρία.

 Η από φιλοφροσύνη μεταφορά μόνη της δεν αποτελεί λόγο αποκλεισμού της ευθύνης του οδηγού σε περίπτωση που το ατύχημα οφείλεται σε ελαφρά αμέλεια. Όμως, η εν γνώσει του εκ φιλοφροσύνης μεταφερομένου προσώπου των παραπάνω περιστατικών, που αφορούν το πρόσωπο του οδηγού, μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο στον επιμερισμό των ευθυνών. Τα Ελληνικά Δικαστήρια σε τέτοιες περιπτώσεις έχουν καταλογίσει συντρέχον πταίσμα (ΑΚ 300) στον επίβαινοντα σε αυτοκίνητο, ο οδηγός του οποίου τελεί σε κατάσταση μέθης, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να οδηγεί με ασφάλεια.

Το σκεπτικό αυτών των αποφάσεων εδράζεται στο γεγονός ότι αν και πρόκειται για μεταφορά του ιδίου (μεταφερόμενου προσώπου) λόγω σχέσης φιλοφροσύνης, αυτός εμπιστεύεται εν γνώσει του τη μεταφορά του σε ανίκανο να την εκτελέσει με ασφάλεια, οδηγό. Καθοριστικής σημασίας είναι όμως ο μεταφερόμενος να γνώριζει ή βάσει των περιστάσεων της συγκεκριμένης περίπτωσης να μπορούσε να γνωρίζει τη μειωμένη ικανότητα του οδηγού για οδήγηση. Εάν για παράδειγμα κάποιος κάνει ωτοστόπ και τον παραλάβει λόγω φιλοφροσύνης, ένας εμφανώς μεθυσμένος οδηγός με το αυτοκινητό του από το δρόμο, αν και τα δύο πρόσωπα δεν γνωρίζονται μεταξύ τους είναι εύκολο να διακρίνει ο μεταφερόμενος την ανικανότητα του οδηγού  να οδηγήσει με ασφάλεια. Σε περίπτωση που ο μεταφερόμενος συνεχίσει το ταξίδι του με αυτό το όχημα και ο μεθυσμένος οδηγός τρακάρει στην πορεία έχοντας τον μεταφερόμενο (άγνωστο επιβαίνοντα) εντός του οχήματος του, ναι μεν η ασφαλιστική εταιρία του οδηγού θα πρέπει καλύψει τον τραυματισμό του μεταφερομένου (άγνωστου επιβαίνοντα), αλλά πολύ πιθανόν να υπάρξει δικαστικώς περιορισμός της κάλυψης αυτής της ζημίας λόγω του ότι φέρει και ο ίδιος ο μεταφερόμενος ευθύνη καθώς αποδέχτηκε την διακινδύνευση της μεταφοράς του (σωματικής του ακεραιότητας) εν γνώσει του.

Εν κατακλείδι σε περίπτωση που προκληθεί ατύχημα και τραυματισθεί ή θανατωθεί ο από φιλοφρόνηση μεταφερόμενος, δεν απαλλάσσονται από την ευθύνη ο οδηγός, ο ιδιοκτήτης του οχήματος και η ασφαλιστική εταιρεία αλλά πολύ πιθανόν είναι να  καταλογιστεί συντρέχον πταίσμα στον επιβάτη, που εμπιστεύεται τη μεταφορά του, πάντα υπό τη σχέση φιλοφροσύνης, σε οδηγό που είναι ανίκανος να τη διεκπεραιώσει με ασφαλή τρόπο (π.χ:ο μεθυσμένος).

Νικόλας Σταυρόπουλος

Σχετικά άρθρα

Νέο Ford Puma

Με όνομα από το παρελθόν και με στόχο τη σύγχρονη δημοφιλή κατηγορία των συμπαγών crossover το νέο Ford Puma αποτελεί πλέον γεγονός.

Ράλι Εσθονίας

Τι γίνεται με το ράλι Εσθονίας; Μέχρι και οι Τάνακ-Γιερβόεγια δήλωσαν συμμετοχή με το Toyota Yaris WRC.

Xωρίς να προσμετρά στο WRC, και οι τέσσερις εργοστασιακές ομάδες θα δώσουν το «παρών» στον αγώνα που είναι προγραμματισμένος μεταξύ 12-14 Ιουλίου.

Skoda Scala

Η αισθητική παίζει τον πρώτο λόγο στο να ενδιαφερθεί το αγοραστικό κοινό περισσότερο για κάποιο μοντέλο.

Η Skoda με το Scala το πηγαίνει ακόμα πιο πέρα, όπου εκτός από την αισθητική συνδυάζει gadget (πόλος έλξης πλέον σε πολλούς αγοραστές) και τεχνολογία.

FCA Greece

Τον τιμοκατάλογο για την πλήρη γκάμα των μοντέλων Jeep στην εγχώρια αγορά ανακοίνωσε η FCA Greece.

Νέο Opel Corsa

Πριν από μερικές μέρες η Opel μας αποκάλυψε τεχνικά χαρακτηριστικά για την επερχόμενη αμιγώς ηλεκτροκίνητη έκδοση του νέου Corsa.

Τώρα ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε και τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα υπάρχουν στη γκάμα του δημοφιλούς μικρού γερμανικού μοντέλου.

Γκραν Πρι Αυστρίας

Από τη Γαλλία και την πίστα του Πολ Ρικάρ στην Αυστρία και στην πίστα Red Bull Ring για τον 10ο γύρο του παγκοσμίου πρωταθλήματος της Formula 1 που διεξάγεται 30 Ιουνίου.

SEAT

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών τα χιλιόμετρα που διανύουμε αυξάνονται, καθώς κάνουμε αρκετά δρομολόγια προς τις παραλίες, ενώ οι περισσότεροι ταξιδεύουν οδικώς στην άδεια τους.

Νέο Ford Ranger Raptor

Το νέο Ford Ranger Raptor μπορεί να ξυπνήσει μνήμες σε όσους έκαναν τη στρατιωτική τους θητεία στα τεθωρακισμένα, καθώς χωρίς υπερβολή, οι εκτός δρόμου ικανότητες του θυμίζουν τα τανκ Leopard.

Club Passione Rossa

Άρωμα Ferrari είχε η Πάτρα, καθώς στην Αχαϊκή πρωτεύουσα γιορτάστηκαν τα 20 χρόνια του Ιταλικού club Ferrari Passione Rossa.

Skoda Scala G-TEC

Η γκάμα του νέου Scala επεκτείνεται, καθώς σύντομα η Skoda θα λανσάρει τη νέα του έκδοση G-TEC, η οποία καταναλώνει και φυσικό αέριο.