Είστε εδώ

Νομικά Ζητήματα

Ευθύνη κατόχου «Parking» και ζημία σε όχημα

Όπως έχουμε αναφέρει και σε άλλα άρθρα μας στο περιοδικό, οι παράγοντες διαμόρφωσης της συμβατικής σχέσης είναι πολλοί, γεγονός που σε πολλές περιπτώσεις καθιστά αβέβαιη την ακριβή οριοθέτηση των υποχρεώσεων και δικαιωμάτων των εμπλεκομένων μερών. Μια από αυτές τις περιπτώσεις είναι και η οριοθέτηση, αν εξ αρχής υφίσταται, της ευθύνης κατόχου parking, σε περίπτωση που ζημιωθεί το αυτοκίνητο ή το περιεχόμενο που υπάρχει σε αυτό, πελάτη.

Αναφερόμαστε εν προκειμένω, στο ζήτημα της διαπίστωσης ευθύνης επαγγελματία, ο οποίος είτε κατά αποκλειστική δραστηριότητα εκμεταλλεύεται χώρο με διάθεση θέσεων στάθμευσης με αντίτιμο, είτε εκμεταλλεύεται χώρο με διάθεση θέσεων στάθμευσης με και άνευ αντίτιμου, αλλά με κύριο σκοπό την προσέλκυση πελατείας στην κύρια δραστηριότητά του η οποία είναι διαφορετική (εμπορικά κέντρα, καταστήματα εν γένει κ.α.), σε περίπτωση που λάβει χώρα ζημιογόνο γεγονός στον εν λόγω χώρο.

Η νομολογία, μέχρι στιγμής, εντοπίζει ως καθοριστικό παράγοντα διαμόρφωσης της συμβατικής ευθύνης, το εάν παραδίδονται τα κλειδιά του οχήματος στον κάτοχο του χώρου στάθμευσης, προκειμένου εκείνος να το τοποθετήσει σε κατάλληλη θέση ή εάν ο πελάτης αφήνεται ελεύθερος να επιλέξει το χώρο που θα σταθμεύσει το όχημά του. Στην πρώτη περίπτωση θα πρέπει να είναι δεδομένη η ευθύνη του κατόχου parking, εάν λάβει χώρα ζημιογόνο γεγονός, καθότι μιλάμε για τη σύναψη σύμβασης παρακαταθήκης, ενώ, στη δεύτερη περίπτωση, κατ’ αρχήν δεν υφίσταται ευθύνη, καθότι μιλάμε ως επί το πλείστον για μίσθωση χώρου. Σχετικά με την τελευταία περίπτωση, αυτό δεν σημαίνει βεβαίως ότι στα πλαίσια αναφοράς των παραγόντων διαμόρφωσης της συμβατικής σχέσης δεν μπορεί τελικά να δεχθεί ένα δικαστήριο πως ο κάτοχος ανέλαβε επιπροσθέτως και την ευθύνη φύλαξης του οχήματος εκτός από αυτής της παραχώρησης του χώρου.

Η απόφαση περί ανυπαρξίας ευθύνης, ενδυναμώνεται δε, εάν ο κάτοχος του χώρου στάθμευσης δεν ασκεί την άμεση ως προς το χώρο οικονομική αξιοποίηση ως κύρια δραστηριότητα, αλλά χρησιμοποιεί την προσφορά χώρου στάθμευσης ως μέσο προσέλκυσης πελατών. Η ανυπαρξία ευθύνης, θα πρέπει να είναι δεδομένη σε τέτοια περίπτωση, εάν η στάθμευση γίνεται άνευ αντιτίμου. Και εδώ, όμως, αξίζει να αναφέρουμε πως αμφισβητείται η θέση δικαστηρίων περί μη ύπαρξης ευθύνης, εάν ο κάτοχος του χώρου δεν ασκεί τη σχετική με το χώρο οικονομική αξιοποίηση ως κύρια δραστηριότητα.

Στο ζήτημα της τοποθέτησης ενημερωτικών πινακίδων στους εν λόγω χώρους περί του ότι «το parking δεν φέρει καμία ευθύνη σε περίπτωση κλοπής, φθορά, πυρκαγιάς, κλπ», και κατά πόσο αυτό είναι δεσμευτικό, θα αναφερθούμε σε άλλο άρθρο.

Πάνος Κορκόβελος

 

Σχετικά άρθρα

ERC-Αζόρες

Οι αγώνες τελειώνουν στη ράμπα και το 2ο σκέλος του πρώτου γύρου για το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ράλι, στις Αζόρες, έφερε ανατροπές.

Ραλφ Σουμάχερ

Μετά το Γκραν Πρι της Αυστραλίας ο Ραλφ Σουμάχερ σχολίασε την αρνητική εικόνα της Williams οι οδηγοί της οποίας, Τζορτζ Ράσελ και Ρόμπερτ Κουμπίτσα, τερμάτισαν δύο και τρεις γύρους, αντίστοιχα, πίσω από τον Μπότας που ήταν ο νικητής.

ΕRC-Αζόρες

Ο πρώτος γύρος του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος, που περιλαμβάνει 8 αγώνες χωρίς άρωμα Ελλάδας (μεγάλη στεναχώρια αυτό) διεξάγεται στις Αζόρες. 

Aνάβαση Διονύσου

Ο πρώτος γύρος του ομώνυμου θεσμού διεξάγεται 30-31 Μαρτίου στην Ανατολική πλαγιά της Πεντέλης, στην ανάβαση Διονύσου.

Αυτόνομα αυτοκίνητα

Κάθε μέρα που περνάει μας φέρνει πιο κοντά στην κυκλοφορία των αυτόνομων αυτοκινήτων στους δρόμους όμως κάτι τόσο ριζικά καινούριο φέρνει μαζί του και νέες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Αγωνιστικής Λέσχη Αυτοκινήτου Λαμίας

Αρχαιρεσίες του σωματείου ΑΛΑΛ για την ανάδειξη του νέου Δ.Σ. που συγκροτήθηκε σε σώμα ως εξής

Πρόεδρος: Μανώλης Νικόλαος

Αντιπρόεδρος: Κυροδήμος Φώτης

Γενικός Γραμματέας: Στεφανή Γεωργία

Ειδικός Γραμματέας: Κουτρίδης Δημήτριος

Ταμίας: Ανδρικοπούλου Ιωάννα

JLR

Στην πορεία προς την εξάπλωση και την καθιέρωση μιας τεχνολογίας είναι κάποια γεγονότα τα οποία αποτελούν σημαντικούς σταθμούς αφού σηματοδοτούν ότι τείνει να γίνει κυρίαρχη.

Hyundai Tucson N Line

Το Tucson έγινε το πρώτο SUV της Hyundai που απέκτησε τη σπορ έκδοση N Line, την οποία πρωτοείδαμε στο i30.

Skoda

H ναυαρχίδα της Skoda έχει ακόμα ένα λόγο να καμαρώνει για την πορεία της, καθώς έσπασε ένα νέο ρεκόρ.

Διεθνής Αμνηστία

Αυτές τις μέρες πραγματοποιείται στο Όσλο η διάσκεψη Nordic Electric Vehicle (EV) Summit της οποίας βασικό θέμα είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πόσο πράσινα είναι στην πραγματικότητα και τι μπορεί να γίνει ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις τους στο περιβάλλον.