Είστε εδώ

Νομικά Ζητήματα

Άσχημα νέα για όσους εμπλακούν με το «Επικουρικό Κεφάλαιο»

Με τροπολογία, που ήρθε στις αρχές Οκτωβρίου στη Βουλή, σε Νομοσχέδιο άσχετο με την ασφάλιση αστικής ευθύνης από προκαλούμενα με αυτοκίνητα ατυχήματα, περιορίζονται οι περιπτώσεις αποζημίωσης των ζημιωθέντων από το Επικουρικό Κεφάλαιο.

Το εν λόγω Νομοσχέδιο εκκρεμεί ήδη στη διαρκή επιτροπή οικονομικών υποθέσεων της Βουλής και μένει να δούμε αν θα ψηφιστεί η τροπολογία που αφορά το Επικουρικό Κεφάλαιο.

Οι ουσιαστικότερες αλλαγές που εισάγει η τροπολογία είναι οι εξής :

Πλέον, το Επικουρικό Κεφάλαιο δεν θα αποζημιώνει τους συγγενείς των θυμάτων από τροχαίο ατύχημα λόγω ψυχικής οδύνης.

Δεν θα καταβάλλεται αποζημίωση λόγω θανάτωσης ή σωματικών βλαβών ή υλικών ζημιών από αυτοκινητιστικά ατυχήματα που προκαλούνται από πρόθεση του οδηγού, υπό την προϋπόθεση ότι αυτό αποδεικνύεται.

Πλέον, όπου το Επικουρικό Κεφάλαιο αποζημίωνε λόγω πτώχευσης ασφαλιστικής Εταιρείας ή ανάκλησης άδειας αυτής, τίθεται πλαφόν  και ποσόστωση αποζημίωσης.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι, για αποζημίωση ύψους από 60.001€ έως 100.000€ θα καταβάλλεται συνολικό ποσό ίσο προς το 70% αυτής και με κατώτατο όριο τα 48.000.

Για αποζημίωση,  το ύψος της οποίας υπερβαίνει το ποσό των 100.000€, θα καταβάλλεται συνολικό ποσό ίσο με το 70 % αυτής, με ανώτατο όριο τις 100.000 ευρώ.

Σε ότι αφορά αυτή τη ρύθμιση, η τροπολογία  καταλαμβάνει και τις αξιώσεις κατά του Επικουρικού Κεφαλαίου που έχουν γεννηθεί κατά την έναρξη ισχύος της. Οι αξιώσεις που έχουν επιδικαστεί με τελεσίδικες αποφάσεις δεν θίγονται.

Καθορίζονται κατηγορίες ατυχημάτων (όταν το όχημα είναι ανασφάλιστο ή  όταν αυτός που υπέχει ευθύνη παραμένει άγνωστος), για τις οποίες προβλέπονται τα προβλεπόμενα κατώτατα όρια αποζημιώσεων.

Πλέον, για να στραφεί κάποιος με αγωγή κατά του Επικουρικού Κεφαλαίου, θα πρέπει να  έχει  υποβάλει πρώτα  σε αυτό έγγραφη αίτηση αποζημίωσης,  με συνημμένα έγγραφα που αποδεικνύουν την απαίτηση του, και θα πρέπει να παρέλθουν τρεις μήνες εντός των οποίων το Επικουρικό Κεφάλαιο θα απαντήσει με πρόταση του προς αποζημίωση  ή δεν θα απαντήσει καθόλου.

Απαγορεύεται πλέον η κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων του Επικουρικού Κεφαλαίου,  είτε εις χείρας του είτε εις χείρας τρίτων.

Σύμφωνα με την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, η τροπολογία επιβάλλεται προκειμένου να εξυγιανθούν τα οικονομικά του Επικουρικού Κεφαλαίου και  να περιοριστεί το έλλειμμά του. Λόγω του ελλείμματος αυτού, που ξεπερνά σήμερα τα 600 εκατ. ευρώ, υπάρχει  καθυστέρηση των πληρωμών η οποία υπερβαίνει τα 2 χρόνια (μετά την έκδοση της τελεσίδικης απόφασης), για το σύνολο των δικαιούχων αποζημίωσης από το Επικουρικό Κεφάλαιο. Σε ότι αφορά τη ρύθμιση που περιλαμβάνεται στην τροπολογία και προωθεί τη θέσπιση ανώτατου ορίου ευθύνης του Επικουρικού Κεφαλαίου για τις περιπτώσεις που αυτό καταβάλλει αποζημίωση λόγω ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ή πτώχευσης ασφαλιστικής επιχείρησης, ελήφθησαν υπόψη από το νομοθέτη τα στοιχεία του Επικουρικού Κεφαλαίου, σύμφωνα με τα οποία μόλις το 2% των διεκδικούμενων αποζημιώσεων υπερβαίνουν το ποσό αυτό, παρόλα αυτά απορροφούν τα μισά περίπου χρήματα που καταβάλλει κάθε χρόνο ο φορέας (Επικουρικό Κεφάλαιο).

Οι Δικηγόροι  μέσω των φορέων τους έχουν ήδη εκφράσει την αντίθεση τους στα παραπάνω, υπερασπιζόμενοι τους πολίτες, αφού επί της ουσίας με τη μή κάλυψη της ψυχικής οδύνης, οικογένειες στερούνται της οικονομικής έστω, αποκατάστασης  του πόνου από την απώλεια των οικείων προσώπων τους λόγω θανάτου σε τροχαίο ατύχημα, κάτι το οποίο είναι πολύ επικίνδυνο σε ότι αφορά την αποκατάσταση του κοινού περί δικαίου αισθήματος. Επίσης όποιος είναι ασφαλισμένος σε ασφαλιστική εταιρεία η οποία τυχόν πτωχεύει ή της ανακαλείται η άδεια λειτουργίας, «τιμωρείται», μέσω του  «πλαφόν» και της ποσόστωσης σε ότι αφορά την αποζημίωση του. Επί της ουσίας με αυτή τη διάταξη καλείται να πληρώσει ο ασφαλισμένος πολίτης τα «σπασμένα» ασφαλιστικών εταιρειών, στις οποίες το κράτος έδωσε άδεια λειτουργίας και όφειλε να ελέγξει τη βιωσιμότητα τους ή τέλοσπαντων την αποκατάσταση των ασφαλισμένων παθόντων σε αυτές, πράγμα που έκανε έως τώρα με το θεσμό του Επικουρικού Κεφαλαίου.

Νικόλαος Σταυρόπουλος

 

 

Σχετικά άρθρα

Volkswagen Golf GTi TCR

Από τις πίστες και τα δύο πρωταθλήματα στο θεσμό TCR στο δρόμο, καθώς η Volkswagen για να γιορτάσει την επιτυχία αυτή, παρουσιάζει μια ειδική έκδοση του Golf GTI με τα χαρακτηριστικά TCR. 

Με το νέο Kia ProCeed στη Βαρκελώνη

Το είχαμε διαπιστώσει από τις φωτογραφίες και τώρα που είδαμε από κοντά στη Βαρκελώνη το νέο Kia ProCeed, επιβεβαιώνεται η αρχική μας σκέψη.

Indy 500 miles

Αυτό είναι το βαρύτιμο κύπελλο που απονέμεται στον νικητή του πιο δημοφιλούς αγώνα αυτοκινήτου των ΗΠΑ, στο “Indy 500”.

Aλλιώς, στα 500 μίλια της Ινδιανάπολης.

Hyundai

Η Hyundai ανάμεσα στα πολλά μοντέλα που είχε το περίπτερό της στην έκθεση αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ παρουσιάζει και το αγωνιστικό Veloster N TCR.

Ράλι Σουηδίας

Μπορεί η αυλαία του παγκοσμίου πρωταθλήματος για το 2019 να ανοίγει στις 24 Ιανουαρίου από το Μόντε Κάρλο, η οργάνωση του Σουηδικού ράλι ανακοίνωσε τις συμμετοχές για τον 2ο αγώνα του θεσμού.

North American International Auto Show

Η Αμερική έχει και τα δικά της βραβεία με κάπως διαφορετικά κριτήρια από τα δικά «μας» τα ευρωπαϊκά.

Άλλος λαός, άλλες συνήθειες, άλλα αυτοκίνητα.

Στο πλαίσιο λοιπόν της έκθεσης του Ντιτρόιτ απονεμήθηκαν τα εξής βραβεία.

Skoda

Το τρίτο μέλος της οικογένειας των SUV αναμένεται να παρουσιάσει σε παγκόσμια πρώτη στην έκθεση της Γενεύης τον προσεχή Μάρτιο (5-17 Μαρτίου) η Skoda.

Volkswagen

Η Volkswagen παρουσίασε στο πλαίσιο της έκθεσης αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ το νέο Passat στο οποίο προτίμησε να προβεί σε έντονες αλλαγές στον αισθητικό τομέα παρά στην πλήρη αντικατάσταση με κάποιο που θα έχει νέα πλατφόρμα.

Ντακάρ 2019, 8η Ειδική Διαδρομή

Την 4η από τις 8 Ειδικές Διαδρομές της φετινής περιπέτειας του Ντακάρ στο Περού κέρδισαν οι Λεμπ-Ελενά με το Peugeot 3008 DKR maxi μήκους 361 χλμ.

ΥΠΑ

Από τα στατιστικά στοιχεία της ΥΠΑ για την κίνηση των αεροδρομίων το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου- Δεκεμβρίου του 2018 προκύπτει σημαντική άνοδος στην αεροπορική κίνηση της χώρας.