Είστε εδώ

F1

Formula 1: Aero Rakes-Τι είναι; Ποιος ο ρόλος τους;

του Σωτήριου Χάλλα

Στις 19 Φεβρουαρίου ξεκίνησαν οι χειμερινές δοκιμές της Formula 1 για το 2020, με τις 10 ομάδες να κάνουν πάρα πολλά χιλιόμετρα στην πίστα της Βαρκελώνης προκειμένου να μαζέψουν όσο το δυνατόν περισσότερα δεδομένα.

Μεταξύ των δεδομένων που πρέπει να συγκεντρωθούν είναι εκείνα που σχετίζονται με την αεροδυναμική του αυτοκινήτου, με το βασικότερο εργαλείο να είναι αυτές οι κατασκευές που βλέπουμε να προσαρμόζονται στα δεξιά και αριστερά.

Όμως πώς ονομάζονται και κυρίως, τι κάνουν;

Η ονομασία τους είναι aerodynamic rakes, όμως για συντομία αναφέρονται ως aero rakes. Ο σκοπός τους είναι η καταγραφή της κίνησης του αέρα πάνω και γύρω από το μονοθέσιο. Εκτός από τους σχηματισμούς που τοποθετούνται στα δεξιά και αριστερά του μονοθεσίου, μπορούν να έχουν διάφορες μορφές και σχήματα ώστε να τοποθετούνται σε διαφορετικά σημεία, όπως κοντά στο πάτωμα.

Από μακριά φαίνονται σα να αποτελούνται από πολλά μικρά “καρφάκια”. Στην πραγματικότητα, αυτά είναι σωλήνες pitot (προφέρεται πιτό). Οι σωλήνες pitot είναι συσκευές οι οποίες έχουν τρύπες σε κατάλληλα σημεία ώστε να μετράνε την ταχύτητα του αέρα, μέσω της διαφοράς στατικής και ολικής πίεσης του αέρα. Τα μονοθέσια έχουν μόνιμα τουλάχιστον ένα σωλήνα pitot ο οποίος είναι τοποθετημένος στο μπροστά μέρος, συνήθως κοντά στην κεραία για την επικοινωνία με την ομάδα.

Τα δεδομένα που παράγονται από τα aero rakes στέλνονται σε πραγματικό χρόνο στις ομάδες και κάποια από αυτά επεξεργάζονται άμεσα. Από την επεξεργασία προκύπτει μια σχηματική απεικόνιση της ροής του αέρα στα διάφορα σημεία του μονοθεσίου. Τα ζητούμενα είναι, ανάλογα με το σημείο που θα τοποθετηθούν τα aero rakes, να βρεθεί πώς επηρεάζεται η ροή από την εμπρός αεροτομή, από τα ελαστικά και την κίνησή τους, από τους αεραγωγούς των φρένων ή ακόμα πώς φεύγει ο αέρας από το διαχύτη και γενικά από οποιοδήποτε κομμάτι μπορεί να δημιουργήσει αλλαγή στην κίνηση του αέρα.

Κάποιες φορές, οι δοκιμές αφορούν ζητήματα που αλλάζουν στην πίστα, όπως η γωνία που πρέπει να έχουν τα πτερύγια της εμπρός αεροτομής, ενώ άλλες φορές πρόκειται για ζητήματα που πρέπει να πάνε στους αεροδυναμιστές και τους σχεδιαστές ώστε να υπάρξει κάποια αλλαγή στη μορφή του μονοθεσίου.

Μπορεί τα aero rakes να μοιάζουν ως κάτι πολύ σύγχρονο όμως πρόκειται για πραγματικά παλιά εφεύρεση. Για την ακρίβεια, ο σωλήνας pitot κατασκευάστηκε για πρώτη φορά από τον Γάλλο μηχανικό Ανρί Πιτό στις αρχές του 18ου αιώνα και τελειοποιήθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα από τον, επίσης Γάλλο μηχανικό, Ανρί Νταρσί.

Τα aero rakes δείχνουν ότι ακόμα και σε τομείς όπως η Formula 1 όπου χρησιμοποιείται η τελευταία λέξη της τεχνολογίας και των επιστημών, κάποιες φορές μπορεί μια απλή μηχανική λύση είναι αρκετή.

Στις εικόνες που ακολουθούν μπορείτε να δείτε τις διαφορετικές μορφές που μπορούν να έχουν τα aero rakes και τα πιθανά σημεία στα οποία μπορούν να τοποθετηθούν. Εκτός από τη Formula 1 τα aero rakes χρησιμοποιούνται σε πληθώρα άλλως εφαρμογών, ακόμα και σε αθλήματα πολύ χαμηλότερων ταχυτήτων, όπως η ποδηλασία. Οι ομάδες της Formula 1 χρησιμοποιούν τα aero rakes πολλά χρόια, οπότε στις εικόνες θα δείτε και μονοθέσια πριν το 2018 όταν εισήχθη το halo, η μεταλλική κατασκευή που βρίσκεται περιμετρικά του κεφαλιού του οδηγού ώστε να του παρέχει επιπλέον προστασία.

Σχετικά άρθρα

Αυτή η λευκή 911 Carrera S του 2008 είναι μοναδική. Δεν υπάρχει άλλη σαν αυτή. Ο λόγος είναι ότι μπροστά υπάρχει ένα μόνο κάθισμα, και αυτό στο κέντρο. 

Σειρά στο αφιέρωμα της Hyundai Motorsport, έχουν οι συνοδηγοί. Ο Γκιλσούλ για τον Νεβίλ, ο Ντελ Μπάριο για τον Σόρδο, ο Γιέγκερ για τον Μίκελσεν, ο Ελενά για τον Λεμπ. 

Η εταιρία Ready to Rock Vehicles (RTRV), γιορτάζει τα 10 χρόνια εξέλιξης σε μοντέλα της Ford, και για το λόγο αυτό 10 ειδικές αριθμημένες εκδόσεις, “10th Anniversary Mustang RTR”, μια για κάθε χρόνο, περιμένουν όσους θέλουν να οδηγούν ένα ξεχωριστό Mustang.

Το σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης για το 2020 δεν έμελλε να γίνει, καθώς η εξάπλωση του κορωνοϊού ανάγκασε τους διοργανωτές να το ακυρώσουν, όμως η Volkswagen δε θέλησε να πάει χαμένη η δουλειά που είχε κάνει για το στήσιμο του περιπτέρου της.

Σύμφωνα με το αρχικό πρόγραμμα το πρώτο Σαββατοκύριακο του Απριλίου ήταν προγραμματισμένο το Γκραν Πρι του Βιετνάμ, στο Ανόι. 

Παρακολουθήσαμε τηλεφωνική συνδιάσκεψη του Μάλκολμ Γουίλσον με τον Σιμόνε Καμπεντέλι, του οδηγού που οδηγεί εργοστασιακό Ford Fiesta R5 στο ιταλικό πρωτάθλημα. 
Ήταν μια φοβερή συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης, αλλά θα σταθούμε σε μια ερώτηση ιδιαίτερα έξυπνη. 

Οι Λεκλέρκ, Άλμπον, Ράσελ, Νόρις και Λατίφι ήταν γνωστό ότι θα συμμετάσχουν στον δεύτερο εικονικό αγώνα που διοργανώνει η Formula 1, όμως τώρα στους παραπάνω προστίθενται ο Τζιοβινάτσι και ο Τζένσον Μπάτον.

Μετά από το σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης, την έκθεση της Νέας Υόρκης, το φεστιβάλ ταχύτητας του Goodwood και άλλες αυτοκινητιστικές εκδηλώσεις που έχουν ακυρωθεί ή αναβληθεί, στο δρόμο της αναβολής κινήθηκε και η έκθεση αυτοκινήτου του Πεκίνου, η οποία επρόκειτο να ανοίξει τις πύλες της το διάσ

Τη δική της μάχη στον πόλεμο κατά της εξάπλωσης του κορωνοϊού δίνει η Volkswagen, χρησιμοποιώντας την τεχνογνωσία και τις παραγωγικές της υποδομές.

Η Mazda να επέστρεψε με επιτυχία πριν από ένα χρόνο περίπου στην ελληνική αγορά, έπειτα από πολυετή απουσία.

Ωστόσο η παρουσίαση στο αυτοκινητιστικό στερέωμα αριθμεί πλέον έναν αιώνα, καθώς ιδρύθηκε το 1920. Για το λόγο αυτό το 2020 είναι εορταστικό έτος για την ιαπωνική εταιρεία.