Είστε εδώ

Auto News

Κιβώτια ταχυτήτων: Οι 10 σχέσεις γίνονται 1. Γιατί;

του Σωτήριου Χάλλα

Μέχρι “σήμερα” τα κιβώτια ταχυτήτων είχαν φτάσει να έχουν μέχρι και 10 σχέσεις, όμως το “αύριο” φέρνει μαζί του μία εντελώς νέα πραγματικότητα στην οποία ο αριθμός των σχέσεων θα μειωθεί μόνο σε 1. Όμως πώς φτάσαμε ως εδώ και γιατί βρισκόμαστε μπροστά σε μία τόσο μεγάλη αλλαγή;

Οι μηχανές εσωτερικής καύσης (Μ.Ε.Κ.) έχουν κάποιες μέγιστες τιμές ισχύος και ροπής, οι οποίες αποδίδονται σε ένα σχετικά περιορισμένο εύρος στροφών ανά λεπτό (σ.α.λ.). Σε γενικές γραμμές το μοτίβο είναι ότι στις χαμηλές σ.α.λ. η δύναμη είναι πιο μικρή, η κορύφωση έρχεται περίπου στη μέση του φάσματος περιστροφής και όσο ανεβαίνουν οι σ.α.λ. υπάρχει πάλι πτώση.

Αυτή την αδυναμία των Μ.Ε.Κ. αναλαμβάνει να καλύψει το κιβώτιο ταχυτήτων, του οποίου ο ρόλος είναι να πολλαπλασιάζει ή να υποπολλαπλασιάζει τη δύναμη που φτάνει στους τροχούς, κρατώντας ταυτόχρονα το μοτέρ στο “παράθυρο” βέλτιστης λειτουργίας.

Αρχικά τα κιβώτια είχαν λίγες σχέσεις αφού δεν ήταν εύκολο στον περιορισμένο χώρο τους να μπουν πολλά γρανάζια, όμως με την εξέλιξη της τεχνολογίας οι διαθέσιμες σχέσεις άρχισαν να αυξάνονται. Έτσι, από τα κιβώτια των τριών και τεσσάρων σχέσεων, τα τελευταία χρόνια φτάσαμε ακόμα και στις 10. Η ύπαρξη περισσότερων σχέσεων σήμαινε ότι το μοτέρ μπορούσε να δουλεύει σχεδόν πάντα στο βέλτιστο σημείο του, οπότε η κατανάλωση έπεφτε στο ελάχιστο δυνατό.

Ωστόσο, με την έλευση των ηλεκτρικών οχημάτων όλα αλλάζουν. Ο τρόπος λειτουργίας των ηλεκτρικών κινητήρων είναι πολύ διαφορετικός από τους εσωτερικής καύσης, οπότε η ανάγκη για την ύπαρξη πολλαπλών σχέσεων παύει να υφίσταται.

Οι ηλεκτροκινητήρες αποδίδουν τη μέγιστη ροπή τους από την πρώτη στιγμή που ξεκινά η περιστροφή τους (αυτό που συνηθίζουμε να αναφέρουμε “από 0 στροφές”) και συνεχίζουν να το κάνουν με σταθερό ρυθμό για το μεγαλύτερο κομμάτι του φάσματος περιστροφής. Αυτό σημαίνει ότι τα κιβώτια από τις 10 σχέσεις, πλέον είναι αρκετό να έχουν μόνο μία.

Τέτοιο κιβώτιο μίας σχέσης έχει και το VW ID.3, το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της γερμανικής μάρκας που ανήκει στην οικογένεια ID. H σχέση πολλαπλασιασμού που έχει είναι 10x, το οποίο σημαίνει ότι η δύναμη που βγαίνει από το κιβώτιο και φτάνει στους τροχούς είναι 10 φορές μεγαλύτερη από εκείνη που δέχεται από τον ηλεκτροκινητήρα. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τα χαρακτηριστικά του μοτέρ όπως ο υψηλός ρυθμός περιστροφής που φτάνει τις 16.000 σ.α.λ., έχουν αποτέλεσμα η μέγιστη ισχύς να φτάνει τα 150 kW (204 ίππους) και η ροπή να αγγίζει τα 310 Nm.

Οι λιγότερες σχέσεις σημαίνουν λιγότερα γρανάζια. Αυτό μεταφράζεται σε μια σειρά από πλεονεκτήματα όπως μειωμένη πολυπλοκότητα και βάρος, μικρότερες απώλειες μετάδοσης και ανάγκες σε χώρο, αλλά και σαφώς χαμηλότερος θόρυβος. Μάλιστα, το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, αφού τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ πιο ήσυχα εν γένει, οπότε οι ήχοι ενός κλασικού κιβωτίου που τώρα περνάνε απαρατήρητοι, θα γίνονταν ευκολότερα αντιληπτοί ακόμα και ενοχλητικοί.

Σχετικά άρθρα

Η βόλτα στα άδυτα στο αγωνιστικό τμήμα της Hyundai συνεχίζεται, καθώς η ομάδα αυτή κατέκτησε τον παγκόσμιο τίτλο στους κατασκευαστές τη χρονιά που μας πέρασε. 

Το WRC ξεκινάει έναν διαγωνισμό όπου οι αναγνώστες θα ψηφίσουν για να αναδείξουν τον καλύτερο οδηγό του παγκοσμίου πρωταθλήματος από τότε που πρωτοξεκίνησε ο θεσμός, το 1979. 

Οι Χάμιλτον και Φέτελ δέχθηκαν τα χρήματα που θα πάρουν για το 2020 να μειωθούν, κ δεδομένου ότι το πρωτάθλημα δε θα αρχίσει πριν τις 14 Ιουνίου (σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο) και ότι το οικονομικό αντίκτυπο για τις ομάδες θα είναι πολύ μεγάλο.

Το να οδηγήσουν οι συνοδηγοί σε μια μόνο Ειδική Διαδρομή, σε όλους τους αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι, ήταν μια ωραία Πρωταπριλιάτικη φάρσα. 

Στο πλαίσιο της συνεχούς έρευνας για πιο φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους μετακίνησης, η Mercedes εξετάζει τις δυνατότητες των οργανικών μπαταριών, οι οποίες υπόσχονται να είναι ιδιαίτερα βιώσιμες.

Ένας νέος αόρατος εχθρός για την ανθρωπότητα, ο κορωνοϊός, έχει αφαιρέσει χιλιάδες ζωές και έχει αλλάξει ακόμα περισσότερες, επομένως πρέπει να αμυνθούμε και η Volvo προτείνει την καλύτερη μέθοδο.

H Porsche υποστηρίζει ένθερμα το σύνθημα «μένουμε σπίτι» για να περιορίσουμε την εξάπλωση του κορωνοϊού, ωστόσο γνωρίζει ότι ο εγκλεισμός σε τέσσερις τοίχους ρίχνει τη ψυχολογία.

Με την Αμερική να βρίσκεται στην πρώτη θέση της λίστας με τα θύματα του κορωνοϊού, εν τούτοις ανακοινώθηκε το ανανεωμένο πρόγραμμα για το υπόλοιπο της χρονιάς. Με την ελπίδα ότι ο θανατηφόρος ιός θα αποτελέσει παρελθόν.

Αυτήν την περίοδο λόγω κορωνοϊού το μουσείο της Toyota στην Κολωνία είναι κλειστό. 

Μέχρι στιγμής η McLaren έχει κυκλοφορήσει δύο υβριδικά μοντέλα, την P1 και τη Speedtail, ομως τώρα ετοιμάζεται σταδιακά να κάνει το επόμενο βήμα και να μπει στο χώρο των plug-in υβριδικών.