Είστε εδώ

Νομικά Ζητήματα

Υποχρέωση ασφάλισης αυτοκινήτου λόγω κυκλοφορίας του

Το άρθρο 2 παρ. 1 του Ν 489/1976, αναφέρει: «Ο κύριος ή κάτοχος αυτοκινήτου που κυκλοφορεί μέσα στην Ελλάδα επί οδού, υποχρεούται να έχει καλύψει με ασφάλιση την εκ τούτου έναντι τρίτων αστική ευθύνη, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Η κυκλοφορία επί γηπέδου προσιτού στο κοινό ή σε κάποιον αριθμό προσώπων που δικαιούνται να συχνάζουν σ' αυτό, εξομοιώνεται με την κυκλοφορία επί οδού».  Όπως προκύπτει από την ως άνω διάταξη αλλά και άλλες του ίδιου νόμου προϋπόθεση της υποχρεωτικής  ασφαλίσεως του αυτοκινήτου είναι η «κυκλοφορία» αυτού «επί οδού».

Επομένως η υποχρέωση ασφαλίσεως του ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου, ξεκινά με τη θέση αυτού σε κυκλοφορία και επί της οδού. Τούτο δε, διότι από της κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, γεννάται για τους τρίτους ο κίνδυνος της προκλήσεως ζημιών. 

Τα Ελληνικά δικαστήρια έχουν κληθεί σε ποικίλες περιπτώσεις να προσδιορίσουν το τι σημαίνει κυκλοφορία αυτοκινήτου επί οδού και συνεπαγόμενη υποχρέωση ασφάλισης αστικής ευθύνης προς τρίτους.  Το κρίσιμο στοιχείο που λαμβάνουν υπόψη για την πρώτη έννοια είναι η πραγματική κίνηση του αυτοκινήτου είτε είναι μηχανική είτε όχι. Χαρακτηριστικά, έχει κληθεί να αποζημιώσει τον ζημιωθέντα τρίτο, ο ιδιοκτήτης αυτοκινήτου, λόγω βλάβης που προκάλεσε το όχημα του λόγω κίνησης του σε κατηφόρα με σβηστή τη μηχανή, λόγω του ότι λύθηκε το χειρόφρενο και μετακινήθηκε από τη θέση στάθμευσης του.

Σε ότι αφορά την έννοια της οδού, εκτός από την κλασσική έννοια του δρόμου, τα δικαστήρια λαμβάνουν υπόψη όπως αναφέρει και ο ως άνω νόμος το αν ο χώρος στον οποίο κυκλοφορεί το αυτοκίνητο είναι προσιτός έστω και σε ένα μικρό αριθμό προσώπων που δικαιούνται να συχνάζουν σε αυτόν. Έτσι, στην έννοια της οδού περιλαμβάνεται κάθε πάρκινγκ έστω και αν η πρόσβαση σε αυτό γίνεται κατόπιν άδειας του ιδιοκτήτη του, ή η αυλή ενός σπιτιού εάν εντός της κινείται αυτοκίνητο και προκαλεί βλάβη σε τρίτο πρόσωπο εντός αυτής, τα λατομεία, τα ορυχεία, τα συνεργεία αυτοκινήτων, ακόμα και ο χιονοδιάδρομος στον οποίο κινείται έλκηθρο με μηχανική δύναμη (snowmobile).

Προσοχή, δε, πρέπει να δοθεί στο ότι η υποχρέωση ασφαλίσεως του ιδιοκτήτη ή κατόχου αυτοκινήτου υπάρχει βάσει των δικαστικών αποφάσεων  και για αυτοκίνητο που στερείται άδειας κυκλοφορίας εφόσον αυτό έχει τεθεί σε κυκλοφορία επί οδού.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου «επενδυτικά εργαλεία ανάπτυξης, παροχή πιστώσεων και άλλες διατάξεις», με το άρθρο 28 του οποίου προβλέπεται τροποποίηση των διατάξεων του Π.Δ. 237/1986 το οποίο κωδικοποιεί το Ν. 489/1976. Με την προτεινόμενη διάταξη, διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής της ως άνω υποχρεωτικότητας ασφάλισης. Συγκεκριμένα, επιτάσσεται η ασφάλιση «από τη χορήγηση της αδείας κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από την εν τοις πράγμασι κίνηση ή λειτουργία του αυτοκινήτου». Από τα ανωτέρω εκτεθέντα, εάν το σχέδιο νόμου ψηφισθεί ως έχει, φαίνεται πως η μόνη περίπτωση στην οποία δεν θα υφίσταται υποχρέωση ασφάλισης του αυτοκινήτου, θα είναι αυτή όπου σωρευτικά ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του αυτοκινήτου θα έχει καταθέσει τις πινακίδες του αυτοκινήτου του και άρα και την άδεια κυκλοφορίας του και συνάμα το όχημα θα φυλάσσεται σε απολύτως κλειστό χώρο (δηλαδή σε χώρο στον οποίο δεν έχουν πρόσβαση τρίτοι και άλλα οχήματα).

Νικόλαος Σταυρόπουλος

Σχετικά άρθρα

Όσο περνάει ο καιρός η Opel θέλει να μας δώσει μία ολοένα και καλύτερη ιδέα σχετικά με το πώς θα είναι η νέα γενιά του Mokka, για αυτό το λόγο δημοσιεύει teaser εικόνες.

Η μεγάλη σιλουέτα του Super Ferry II έστριβε Δευτέρα 9 Ιουνίου το πρωί από τον κάβο και χανόταν στο γαλάζιο του Κάβο Ντόρο με πορεία το λιμάνι της Ραφήνας.

Μπορεί η Formula 1 να ανακοίνωσε τους πρώτους 8 αγώνες οι οποίοι με βάση τους κανονισμούς είναι απαραίτητοι ώστε να θεωρηθεί ότι έχει πραγματοποιηθεί ένα πρωτάθλημα, όμως οι άνθρωποι του αθλήματος εξετάζουν όποιες άλλες επιλογές έχουν για την πραγματοποίηση περισσότερων Γκραν Πρι.

Για πρώτη φορά το δημοφιλές Ford Fiesta θα διατίθεται με ήπιο υβριδικό σύστημα, όχι όμως μόνο στην επιβατική, αλλά και στην επαγγελματική του έκδοση.

Ο Ματία Μπινότο ήταν ξεκάθαρος σε ο,τι αφορά τους δύο οδηγούς της Ferrari για το παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1 από το 2021, καθώς οι Σαρλ Λεκλέρκ και Κάρλος Σάινθ θα αποτελούν το οδηγικό δίδυμο της Scuderia από τη νέα χρονιά.

Πριν από μερικές μέρες η Porsche αποκάλυψε τη νέα 911 Targa 4S Heritage Design Edition, η οποία διαθέτει ρετρό χαρακτηριστικά.

Άλλος ένας αγώνας του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι προστέθηκε στη λίστα με τους ακυρωμένους αγώνες.

Ο Χέρμπερτ Ντις τα τελευταία χρόνια κατέχει δύο από τις ισχυρότερες θέσεις στο χώρο του αυτοκινήτου, καθώς είναι διευθύνων σύμβουλος του Volkswagen Group, αλλά και αυτής καθ’ αυτής της γερμανικής μάρκας.

Οι όμιλοι FCA και PSA έχουν συμφωνήσει να προχωρήσουν σε συγχώνευση, όμως για να φτάσουν μέχρι αυτό το σημείο θα πρέπει να περάσουν μια σειρά από διαδικασίες, μεταξύ των οποίων είναι και η έγκριση από την επιτροπή ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ελαφρώς ανανεωμένο και με ήπιο υβριδικό σύστημα κίνησης για πρώτη φορά είναι πλέον το δημοφιλές Ford Fiesta.

Ας ξεκινήσουμε με το ήπιο υβριδικό του σύστημα, το οποίο γνωρίσαμε αρχικά στο νέο Puma, το μικρότερο crossover της Ford που βασίζεται στο Fiesta.