Στον απόηχο των πρόσφατων αποφάσεων που έλαβε η Alfa Romeo για το ηλεκτρικό της μέλλον, η plug-in υβριδική έκδοση της Tonale είναι ξανά επίκαιρη.
Υπενθυμίζεται ότι η μιλανέζικη εταιρεία αναθεώρησε το στρατηγικό της πλάνο, το οποίο ήθελε από το 2027 όλα τα μοντέλα της να είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Η απόφαση αυτή, μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, αφορά μόνο την αγορά των Η.Π.Α. Η εναλλακτική που αποφασίστηκε είναι ότι η γκάμα θα περιλαμβάνει οχήματα πολλαπλής ενέργειας.
Επομένως οι επερχόμενες Alfa Romeo θα διαθέτουν πιθανότατα θερμικούς κινητήρες και υβριδικές εκτός από αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις. H Tonale ήταν η πρώτη Alfa Romeo που μπήκε στην πρίζα, μέσα από την plug-in υβριδική της έκδοση, όμως τελικά ο διττός της χαρακτήρας αποτελεί το παρόν, αλλά και το κοντινό μέλλον της ιστορικής ιταλικής μάρκας.
Alfa Romeo Tonale PHEV: Πώς να την αναγνωρίσεις
Mόνο το καλά εκπαιδευμένο μάτι θα μπορέσει να εντοπίσει ότι η γκρι Tonale των φωτογραφιών είναι επαναφορτιζόμενη. Οι διακριτικές διαφορές αφορούν την ύπαρξη μιας δεύτερης τάπας στο πίσω αριστερό φτερό, πίσω από την οποία βρίσκεται η υποδοχή για τη φόρτιση, ενώ διαθέτει δυο στρογγυλές εξατμίσεις.

Το καλλίγραμμο αμάξωμα παραμένει αναλλοίωτο με στοιχεία αναφοράς να αποτελούν η χαρακτηριστική τριγωνική μάσκα, οι Matrix Led προβολείς, τα επίσης Led πίσω φωτιστικά σώματα που επικοινωνούν μεταξύ τους, οι 19αρες ζάντες πίσω από τις οποίες διακρίνονται οι κόκκινες δαγκάνες των φρένων, τα σκούρα γράμματα της εξοπλιστικής έκδοσης Veloce στα εμπρός φτερά και τα χρώματα της ιταλικής σημαίας χαμηλά στους πλευρικούς καθρέπτες. Να πούμε ακόμα ότι το μεσαίου μεγέθους SUV της Alfa Romeo έχει μήκος 4.528 χλστ., πλάτος 1.841 χλστ. και ύψος 1.601 χλστ.

Alfa Romeo Tonale PHEV: Εσωτερικό-χώροι
Ηχηρές παρεμβάσεις δεν υπάρχουν ούτε στο εσωτερικό, πέρα από τις σχετικές ενδείξεις-επιλογές για τη λειτουργία του plug-in υβριδικού συστήματος. Το ενσωματωμένο στο τιμόνι κουμπί για την ενεργοποίηση-απενεργοποίηση του κινητήρα και τα μεγάλα σταθερά αλουμινένια paddles πίσω από το τιμόνι σου ανοίγουν την «όρεξη» για οδήγηση. Στα τεχνολογικά καλούδια ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με οθόνη 12,3 ιντσών και η κεντρική οθόνη αφής των 10,25 ιντσών.

Από πλευράς ποιότητας των υλικών οι αλκαντάρα επενδύσεις και οι κόκκινες ραφές δίνουν το στίγμα, αλλά τα περισσότερα πλαστικά δεν είναι μαλακά στην αφή, αν και ικανοποιούν με τη συναρμογή τους. Οι πίσω επιβάτες έχουν αρκετό χώρο για τα πόδια (μεταξόνιο 2.636 χλστ.) και τα κεφάλια τους. Μικρότερη όμως είναι η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ (στα 385 λίτρα), λόγω της μπαταρίας που χρειάζεται το plug-in υβριδικό σύστημα.

Alfa Romeo Tonale PHEV: Επιδόσεις-κατανάλωση
Η ηλεκτρική τετρακίνηση (Q4) της plug-in υβριδικής Tonale εξασφαλίζεται από τον turbo άμεσου ψεκασμού τετρακύλινδρο 1.3 MultiAir βενζινοκινητήρα (180 ίππων και 250 Nm ροπής) που κινεί τους εμπρός τροχούς, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας (122 ίππων) αναλαμβάνει την κίνηση των πίσω τροχών.

Όπως σε κάθε plug-in υβριδικό μοντέλο, η κατανάλωση καυσίμου εξαρτάται από το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας. Με απόθεμα ενέργειας μπορεί να πετύχεις αρκετά χαμηλά νούμερα κοντά στα 5 λίτρα/100 χλμ. (επίσημη μέτρηση WLTP 1,3 λίτρα/100 χλμ. – εκπομπές C02 μόλις 30 γρ./χλμ.- προδιαγραφών ρύπων Euro 6e), ενώ με άδεια τη μπαταρία είδαμε περίπου 9 λίτρα/100 χλμ. Συνδυαστικά η ισχύς φτάνει τους 280 ίππους, επομένως μιλάμε για την ισχυρότερη Tonale στη γκάμα, ενώ η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα διαρκεί 6,2 δευτ. και η τελική ταχύτητα είναι 206 χλμ./ώρα.

Alfa Romeo Tonale PHEV: Φόρτιση-Ηλεκτρική αυτονομία
Με μια πλήρη φόρτιση της μπαταρίας (χωρητικότητας 15,5 kWh) η Tonale υπόσχεται 69 χλμ. ηλεκτρικής αυτονομίας (μικτός κύκλος), αριθμός που είναι αρκετά κοντά στην πραγματικότητα. Η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει όταν κινείται ηλεκτρικά είναι 135 χλμ./ώρα, με την κατανάλωση ενέργειας να αναφέρει 18,6 KWh/100 χλμ.

Από οικιακή πρίζα για μια πλήρη φόρτιση απαιτούνται σχεδόν 6,5 ώρες, ενώ από wallbox (7,4 kW) 2,5 ώρες. Αποτελεσματικά διαπιστώσαμε ότι δουλεύει και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας, χωρίς να υπάρχουν «επιπλοκές» στο σύστημα πέδησης. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τη διατήρηση αποθέματος της ηλεκτρικής ενέργειας ή τη φόρτιση της μπαταρίας εν κινήσει, αυξάνοντας όμως έτσι την κατανάλωση καυσίμου.
Alfa Romeo Tonale PHEV: Οδηγώντας
H εκκίνηση του οχήματος γίνεται σχεδόν πάντα ηλεκτρικά, ενώ ο θερμικός κινητήρας προσπαθεί να «ξεκουράζεται» σε αρκετά χαμηλές ταχύτητες και στις μανούβρες. Μπορείς όμως να τον «ξυπνήσεις» επιλέγοντας το πρόγραμμα Dynamic από το στρογγυλό περιστροφικό χειριστήριο, όταν επιζητάς το ζενίθ της δύναμης, ενώ μεταβάλλεται και η κλιμάκωση στο αυτόματο διπλού συμπλέκτη κιβώτιο των 6 σχέσεων, με τις αλλαγές να εκτελούνται ψηλότερα.

Πάντως δεν εισπράττεις ξεσπάσματα, ούτε εκρηκτικές επιδόσεις, καθώς η Tonale διατηρεί γραμμικό τρόπο ανεβάζοντας ρυθμό. Ακόμα και με το Dynamic πρόγραμμα το γρήγορο τιμόνι παραμένει σχετικά ελαφρύ και δε χαρίζει την ακρίβεια που εισπράξαμε από τo σύστημα διεύθυνσης της ηλεκτρικής Junior. Θα θέλαμε επίσης η θέση οδήγησης να ρυθμίζεται λίγο χαμηλότερα, αλλά αυτό είναι κάτι που το «ξεπερνάς» γρήγορα.

Η Tonale αποζημιώνει τον οδηγό με τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, τον τρόπο που πατάει και στρίβει, χάρη στο στιβαρό της πλαίσιο, την ηλεκτρική τετρακίνηση και τα ενεργά αμορτισέρ που ρυθμίζονται σε δυο επίπεδα με επιλεγμένο το πρόγραμμα Dynamic. Η ανάρτηση είναι λίγο σκληρή, αλλά όχι σε σημείο που κουράζει, αποτρέποντας έντονες κλίσεις παρά το ύψος, το βάρος (1.910 κιλά με οδηγό) και τον όγκο του αμαξώματος.
Συμπέρασμα-τιμή
Μπαίνοντας στην πρίζα η Tonale δε «βραχυκυκλώνει» τον παραδοσιακό οδηγοκεντρικό χαρακτήρα της Alfa Romeo, ενώ οι όποιες «αλλοιώσεις» στο DNA της έχουν γίνει με γνώμονα να είναι ένα φιλικό, οικονομικό και άνετο όχημα στην καθημερινότητα. Οι alfistsi πάντως δε θα «δειλιάσουν» μπροστά στην αρχική τιμή των 49.635 ευρώ της plug-in υβριδικής Tonale.