Η επίδοση του Δεκεμβρίου ήταν αρκετή για να διατηρήσει το θετικό πρόσημο στην αγορά αυτοκινήτου της Ευρώπης για το 2024.
Τον τελευταίο μήνα του 2024 η ευρωπαϊκή αγορά σημείωσε αύξηση της τάξης του 5.1%, με αποτέλεσμα το σύνολο του 2024 να παρουσιάσει αύξηση 0.8%, με 10.632.381 πωλήσεις, έναντι 10.548.165 το 2023. Βέβαια η επίδοση του Δεκεμβρίου οφείλεται κυρίως στην αγορά της Ισπανίας που είχε αύξηση… 28%, καθώς οι υπόλοιπες μεγάλες αγορές (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία) είχαν μείωση.

Όπως και η ελληνική αγορά, έτσι και η ευρωπαϊκή, χαρακτηρίστηκε από έντονες διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια του έτους, που και εδώ το πρώτο εξάμηνο ήταν θετικό, με το δεύτερο να έχει αντίστροφη πορεία.
Ευρωπαϊκή αγορά 2024: Σταθερά πρώτη η VW – Μεγάλη άνοδο η Toyota
Η VW διατήρησε και το 2024 τα πρωτεία στην ευρωπαϊκή αγορά, με 1.371.465 πωλήσεις, με μεγάλη απόσταση από τη δεύερη Toyota, που ωστόσο είδε τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 12% και 928.767 πωλήσεις. Η ιαπωνική εταιρεία, χάρη στην υβριδική της γκάμα αναμένεται να πρωταγωνιστήσει και το 2025, καθώς θα είναι η πρώτη χρονιά στην οποία τα υβριδικά θα ξεπεράσουν σε πωλήσεις τα βενζινοκίνητα, κάτι που ήδη συμβαίνει τους τελευταίους μήνες.

Η Ευρώπη πάντως ψηφίζει… premium εταιρείες, καθώς στη δεκάδα και μάλιστα αρκετά ψηλά, βρέθηκαν και οι τρεις γερμανικές, BMW, Mercedes, Audi, με διαφορετική πάντως εμπορική πορεία, με την BMW να βρίσκεται στην τρίτη θέση και με άνοδο 6.3%, σε αντίθεση με την Audi που έχασε τα πρωτεία στην premium κατηγορία..

Κοινό στοιχείο με την ελληνική αγορά είναι η αύξηση των πωλήσεων σχεδόν όλων των ιαπωνικών εταιρειών, χάρη κυρίως στα υβριδικά μοντέλα τους.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πτώση το 2024
Παρόλα τα κίνητρα που δίνουν αρκετές χώρες για την αγορά ή την κατοχή ηλεκτρικών, αλλά και την «πίεση» που ασκεί η Ε.Ε. στις αυτοκινητοβιομηχανίες για μεγαλύτερη διείσδυση των ηλεκτρικών, τα αποτελέσματα δεν δικαίωσαν τις προσδοκίες. Ενώ μέχρι το 2023 η πορεία των ηλεκτρικών ήταν θετική, φτάνοντας μέχρι και το 14.6%, το 2024 παρατηρήθηκε κάμψη στις πωλήσεις, με 1.447.934 νέα ηλεκτρικά το 2024 και πτώση 5.9% στις 28 χώρες της Ε.Ε., ενώ ακόμα και αν προστεθεί η… αμιγώς ηλεκτρική Νορβηγία και η Μεγάλη Βρετανία, το πρόσημο παραμένει αρνητικό (-1.3% με λιγότερα από 2 εκ νέα ηλεκτρικά, ενώ το 2023 είχε ξεπεραστεί αυτός ο αριθμός.

Τα μοντέλα πάντως που κερδίζουν συνεχώς έδαφος είναι τα υβριδικά, καθώς το μερίδιό τους αυξάνεται κάθε μήνα, σε βάρος των αμιγώς θερμικών κινητήρων, καθώς και τα PHEV είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται.

Αυτό ίσως αποτελεί και ένα μήνυμα προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες για τις προτιμήσεις του αγοραστικού κοινού, αλλά και τους επικεφαλής της Ε.Ε., καθώς χρειάζονται να αναβαθμιστεί σημαντικά το δίκτυο των ταχυφορτιστών, παράλληλα με τα όποια οικονομικά κίνητρα, για να γίνουν πιο ελκυστικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Όσον αφορά το 2025, οποιαδήποτε πρόβλεψη για την αγορά είναι παρακινδυνευμένη, με τη Γερμανία να βρίσκεται σε ύφεση και να ετοιμάζεται για εκλογές και την αστάθεια στην πολιτική σκηνή της Γαλλίας, χωρίς ακόμα να γνωρίζουμε τις επιπτώσεις της οικονομικής πολιτικής των ΗΠΑ.
Αυτό που είναι σχεδόν σίγουρο, είναι η επικράτηση των υβριδικών, που ίσως ξεπεράσουν σε πωλήσεις το άθροισμα των αμιγώς θερμικών μοντέλων (βενζίνης & diesel)