Είστε εδώ

Θολό τοπίο σε ΙΧ και καύσιμα…

Γιάννης Κανουπάκης
του Γιάννη Κανουπάκη

Aσαφής παραμένει η εικόνα της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου, ομοίως και των καυσίμων, όσον αφορά το υπόλοιπό του έτους. Και στους δύο κλάδους, που, «δένουν» αρκετά, μεταξύ τους, θα ξεκαθαρίσει, πιθανότατα, το τοπίο μετά την πάροδο του α΄εξαμήνου.  Στο -12,8% κινήθηκαν οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών στη χώρα μας, τον Απρίλιο, ωστόσο, στο σύνολο του α΄τετραμήνου καταγράφεται αύξηση της τάξης του 17,9%.  Συγκεκριμένα,  με βάση τα πρωτογενή στοιχεία και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ, τον τέταρτο μήνα του 2017, οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών ανήλθαν σε 8.452 μονάδες και οι ταξινομήσεις ελαφρών φορτηγών σε 425 μονάδες. Όπως έχει αναφερθεί, αρμοδίως, η σύγκριση της αγοράς σε σχέση με πέρυσι θα καταστεί εφικτή μετά τον Ιούνιο, καθώς στα στοιχεία του περασμένου έτους είχαν προκύψει μεγάλες διακυμάνσεις εξαιτίας της παροχής κινήτρων απόσυρσης για λίγους μήνες. 

Τα γενικότερα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής ότι κατά τον φετινό Απρίλιο κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 13.367 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 14.452 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2016, παρουσιάζοντας μείωση 7,5%. Αύξηση 24,5% είχε παρουσιάσει η κυκλοφορία για πρώτη φορά αυτοκινήτων (καινούριων ή μεταχειρισμένων εξωτερικού) τον Απρίλιο του έτους 2016 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2015. Τα καινούρια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν τον Απρίλιο του 2017, βάσει των αναλυτικών στοιχείων της Αρχής, ανέρχονται σε 8.925 έναντι 10.326 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2016, παρουσιάζοντας μείωση 13,6%.

Την περίοδο Ιανουαρίου - Απριλίου 2017 κυκλοφόρησαν, στο μεταξύ, για πρώτη φορά 51.819 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 42.806 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2016, παρουσιάζοντας αύξηση 21,1 %. Αύξηση 5,2% είχε παρουσιάσει το τετράμηνο Ιανουαρίου - Απριλίου του 2016 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2015. Τα καινούρια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν την περίοδο Ιανουαρίου - Απριλίου 2017 ανέρχονται σε 31.837 έναντι 26.858 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2016, παρουσιάζοντας αύξηση 18,5%.

Στο μεταξύ, κανένας από τους δείκτες της καταναλωτικής δαπάνης δεν έχει θετικό πρόσημο, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση τις πωλήσεις βενζινών. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ενέργειας για την πορεία της αγοράς καυσίμων στο α’ 3μηνο, που εκδόθηκαν στις 21 Απριλίου, η εικόνα είναι μεικτή, με τις βενζίνες να υποχωρούν κατά 4,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, το ντίζελ κίνησης οριακά θετικό (0,6%) και το υγραέριο κίνησης (LPG) στο 2,9%. Ειδικά, για το μήνα Μάρτιο, οι βενζίνες κινήθηκαν με αρνητικό πρόσημο 1,4%, το LPG βρέθηκε στο -7% και το πετρέλαιο θέρμανσης στο -25,4%. Πιο συγκεκριμένα, πάντως, για την πορεία του ντίζελ κίνησης, τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι παρ’ ότι τους δύο πρώτους μήνες του έτους η κατανάλωση υποχωρούσε με ρυθμούς 6,1% και 2,2% αντίστοιχα έναντι του περυσινού ρυθμού, εντούτοις το Μάρτιο ανέκαμψε σημαντικά, με άνοδο 8,5%. Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα άλλωστε παραμένουν πρώτη επιλογή στις προτιμήσεις των καταναλωτών έναντι των βενζινοκίνητων. Το αν θα αλλάξει αυτό, σημαντικά, θα το δούμε στην πορεία. Ας μην σπεύδουμε… Προς το παρόν, ας μείνουμε με τι ανοιξιάτικες ελπίδες στην προοπτική ενός ακόμη θερμού ελληνικού καλοκαιριού!