Είστε εδώ

Η κρίση και οι "σκαφάτοι"

Δημήτρης Σταυρόπουλος
του Δημήτρη Σταυρόπουλου

Η κρίση που δημιούργησε τεράστια οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα και αδιέξοδα στους περισσότερους Έλληνες, χτύπησε άγρια και τους… «σκαφάτους»!

Εκείνους δηλαδή που είχαν την δυνατότητα να αγοράσουν γιoτ, θαλαμηγούς, ιστιοπλοϊκά και φουσκωτά σκάφη, να ζουν πολυτελώς και να επιδεικνύουν στα πελάγη, την ευμάρεια της ζωής τους

Τα τελευταία  χρόνια, περίπου 40-45.000  πολυτελή ιδιωτικά πλοία, κατασχεθήκαν από τις τράπεζες λόγω χρεών η αδυναμίας των ιδιοκτήτων τους να αποπληρώσουν τις δόσεις των δανείων που είχαν πάρει, πουλήθηκαν σε ξένους σε εξευτελιστικές τιμές η ακινητοποιήθηκαν σε λιμάνια και μαρίνες ,επειδή ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης είναι εξοντωτικός.

Μόνο το 2017 βγήκαν από την θάλασσα 9.300 σκάφη.

Μεταξύ εκείνων που πούλησαν τις πολυτελείς θαλαμηγούς τους η έχουν βάλει πωλητήριο χωρίς ακόμα να βρουν αγοραστή, είναι και βαριά ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας.  Οι περιπτώσεις είναι ενδεικτικές.

«ΑLEXANDER»

Το καμάρι του Γιάννη Λάτση

Με μήκος 122 μέτρα, η εντυπωσιακή θαλαμηγός που ήταν το καμάρι του Γιάννη Λάτση φιγουράρει ακόμη στη λίστα με τα 20 μεγαλύτερα γιοτ του κόσμου. Κατασκευάστηκε σε γερμανικό ναυπηγείο το 1966 ως κρουαζιερόπλοιο, αλλά ανακαινίστηκε το 1998, μετατράπηκε σε ένα από τα πιο πολυτελή γίγα-γιοτ και γνώρισε εποχές δόξας και αίγλης φιλοξενώντας στους χώρους του από αρχηγούς κρατών έως αστέρες του Χόλυγουντ.

Η θαλαμηγός, που ανήκει πλέον στον Σπύρο Λάτση, βρίσκεται εδώ και καιρό σε όλες τις μεγάλες διεθνείς ιστοσελίδες - διαμεσολαβητές πωλήσεων ακριβών σκαφών, με τιμή πώλησης τα 35.000.000 ευρώ. Με ντίσκο-μπαρ, σινεμά 27 θέσεων, δωμάτιο παιχνιδιών για τα παιδιά, γυμναστήριο, beauty salon, δωμάτιο μουσικής και άλλους εντυπωσιακούς χώρους που την καθιστούν εξαιρετικά δελεαστική για μεγιστάνες που αρέσκονται στην χλιδή, μπορεί να φιλοξενήσει 80 άτομα στις 40 καμπίνες της.

«ΕRMIS 2»

Μια glam θαλαμηγός στο ράφι

Στο ράφι παραμένει εδώ και περίπου ένα χρόνο και το «Ermis 2», το σκάφος του Γιάννη Αλαφούζου, που πωλείται αντί 13.000.000 ευρώ. Χτισμένο το 2008, με μήκος 37,57 μέτρα και κατασκευασμένο από ανθρακονήματα κέβλαρ (υλικό από το οποίο φτιάχνονται και τα αλεξίσφαιρα γιλέκα) για να είναι εξαιρετικά ελαφρύ, θεωρείται από τα ταχύτερα σκάφη, ένας υπερπολυτελής «σπρίντερ» των κυμάτων, ενώ έχει κερδίσει βραβείο και για τον σχεδιασμό του. Αρχικά η τιμή του ήταν 16.000.000 ευρώ, αλλά πριν από λίγους μήνες μειώθηκε σημαντικά, αφού το σκάφος έμενε απούλητο.

«ΒLUE BELLE»

Το αγαπημένο γιότ του Βίκτωρα Ρέστη

Την ώρα που ο ιδιοκτήτης της προσπαθεί να ορθοποδήσει, έχοντας πλέον τακτοποιήσει τις οικονομικές εκκρεμότητες που τον οδήγησαν μέχρι και στη φυλακή, η θαλαμηγός «Blue Belle» βρίσκεται στα προς πώληση πολυτελή σκάφη στις ειδικές ιστοσελίδες. Ο Βίκτωρ Ρέστης είχε ήδη «σπρώξει» προς πώληση το αγαπημένο του γιοτ, που το είχε διακοσμήσει με πίνακες του Πικάσο και πανάκριβα έργα τέχνης, από τα τέλη του 2012. Μάλιστα σύντομα έριξε την τιμή του προκειμένου να κάνει ευκολότερη την πώλησή του. Με μήκος πάνω από 40 μέτρα, η πολυτελής θαλαμηγός πωλείται στην τιμή των 5.700.000 ευρώ, σύμφωνα με το σχετικό μεσιτικό γραφείο που την έχει αναλάβει.

«DELMA»

Στο σφυρί για 53.000.000 ευρώ.

Το πολυτελέστατο «Delma», που συμπεριλαμβάνεται στη λίστα με τα εκατό μεγαλύτερα γιοτ του κόσμου και ανήκει στον Έλληνα κροίσο Κωνσταντίνο-Αλέξανδρο Γουλανδρή, βγήκε κι αυτό προσφάτως προς πώληση. Κατασκευασμένο στο Νεώριο Σύρου το 2004, με μήκος 85,2 μέτρα, 18 σουίτες, σαλόνι ομορφιάς, πισίνα, γυμναστήριο, spa και επιχειρηματικό κέντρο, πωλείται στην τιμή των 53.000.000 ευρώ.

Τα διαμάντια του καπετάν Δράγνη

Ο καπετάνιος από τον Βόλο πουλάει τρία από τα «διαμάντια» του. Ο Πάρης Δράγνης, ο μάστερ των σούπερ λουξ θαλαμηγών, που φέρνει στην Ελλάδα την αφρόκρεμα του διεθνούς τζετ σετ για να την ταξιδέψει στο απέραντο γαλάζιο, έβαλε πωλητήριο στο «O’Pati», το «O’Rama» και το «O’Neiro».

«O'RAMA»

Το «O'rama», με μήκος 53,5 μέτρα, κατασκευάστηκε το 2010, σχεδιάστηκε από τον αρτίστα του χώρου Γιώργο Βαφειάδη και μπορεί να φιλοξενήσει 14 άτομα στις επτά σουίτες του, τέσσερις από τις οποίες διαθέτουν και jacuzzi. Οπως όλα τα παλάτια της Golden Yachts, αποπνέει σικ πολυτέλεια και γούστο, και πωλείται αντί 19.900.000 ευρώ.  

«O'PATI»

To 40μετρο καμάρι της Golden Yachts, με δυνατότητα φιλοξενίας 12 ατόμων, κατασκευάστηκε το 2011 στο γνωστό ύφος πολυτέλειας των σκαφών της εταιρείας. Με πολύ μοντέρνο (σχεδόν φουτουριστικό) σχεδιασμό και πέντε καμπίνες, από τις οποίες οι τρεις είναι μεγέθους σουίτας, πωλείται αντί 10.900.000 ευρώ.

«Ο'ΝΕIRO»

Με τιμή 18.750.000 ευρώ, το σκάφος που έχει φιλοξενήσει κατά καιρούς διασημότητες, κατασκευασμένο το 2008, μπορεί να υπερηφανεύεται για τους όμορφα διακοσμημένους εσωτερικούς του χώρους αλλά και για τα «παιχνίδια» τελευταίας τεχνολογίας που διαθέτει για ψυχαγωγία. Με δυνατότητα φιλοξενίας 12 ατόμων, διαθέτει jacuzzi και εκπληκτικό σαλόνι με πολυτελή έπιπλα.

 Η μεγάλη «έκρηξη» στην κατάθεση Αδειών Πλόων καταγράφηκε το 2013 καθώς ο αριθμός των «ακινησιών» στα σκάφη ανήλθε σε 7.652 σκάφη τη στιγμή που τα προηγούμενα χρόνια ο αντίστοιχος αριθμός κυμαίνονται κάτω από τα 1.000 σκάφη...

Επίσης σύμφωνα με εγκυρες πληροφορίες από το 2002 έως και το 2014 έχουν λεμβολογηθεί στην Ελλάδα για πρώτη φορά 26.767 σκάφη μέχρι 7 μέτρα με εκ των οποίων το 88% είναι Made In Greece γεγονός που σημαίνει πως περίπου 4 στα 10 σκάφη που υπάρχουν στην Ελλάδα έχουν τεθεί σε καθεστώς «ακινησίας»!

 

        ΤΑ ΑΓΟΡΑΖΟΥΝ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ

 

Στο μεταξύ οι «επενδυτές της ευκαιρίας» περιμένουν… σαν τα κοράκια.

Πρώτοι και καλύτεροι οι Τούρκοι!

Σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα Radikal “οι τούρκοι επιχειρηματίες δεν αγοράζουν σκάφος πριν επισκεφθούν κάποια ελληνική μαρίνα , καθώς οι τιμές πώλησης των σκαφών πολυτελείας είναι κατά 50 % χαμηλότερες σε σχέση με την κανονική αγορά.»

    Οι μεσάζοντες δεν προλαβαίνουν να ανταποκριθούν στα τηλεφωνήματα των τούρκων που θέλουν να αγοράσουν τα πολυτελή σκάφη των Ελλήνων  οι οποίοι  βιάζονται για να τα πουλήσουν.

  Μόνο τον τελευταίο μήνα 300 Τούρκοι άρχισαν να κάνουν «παζάρια» για να αγοράσουν σκάφη» από τους Έλληνες κατόχους τους και ήδη δεκάδες απ’ αυτά έχουν πωληθεί υψώνοντας την τουρκική σημαία.

   Ο διευθυντής της εταιρείας BC Marin Eρντέμ Γκιουρλέρ που ειδικεύεται στις αγοραπωλησίες σκαφών τονίζει πως « στα χέρια των ελληνικών τραπεζών έχουν απομείνει εκατοντάδες σκάφη πολυτελείας που έχουν κατασχεθεί λόγω χρεών. Από την άλλη και η ελληνικές οικονομικές αρχές κάνουν ελέγχους για τα σκάφη. Έτσι σκάφη του 2010 ακόμη και του 2011 πωλούνται κατά σε χαμηλότερες τιμές που φτάνουν στο 40-50%». 

   Ο ίδιος εξηγεί πως αυτός είναι και ο λόγος που οι Τούρκοι επιχειρηματίες «τρέχουν να προλάβουν» για να αγοράσουν. « Όσοι διαθέτουν μετρητά έχουν το πλεονέκτημα. Κανένας τούρκος επιχειρηματίας  δεν αγοράζει σκάφος  πριν ψάξει στην ελληνική αγορά. Φέτος το 90% των τούρκων επιχειρηματιών έχουν αγοράσει τα σκάφη τους από την Ελλάδα» υποστηρίζει ο Γκιουρλέρ. O ίδιος υποστηρίζει πως αυτές τις ημέρες κάνουν διαπραγματεύσεις για 6 πελάτες τους. 

   Σύμφωνα με τους γείτονες μας οι τιμές των σκαφών πολυτελείας που πωλούνται ξεκινούν από 300.000 Ευρώ και φτάνουν μέχρι τα 12 εκατομμύρια. Οι περισσότερες συναλλαγές γίνονται «κάτω από το τραπέζι» για να μην πληρωθούν οι σχετικοί φόροι.